Sökning: "kindergarten teachers"

Visar resultat 16 - 20 av 122 uppsatser innehållade orden kindergarten teachers.

  1. 16. Interventions reducing children’s aggressive behavior while improving peer interaction : A systematic literature review

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Zinala Yimamu; [2020]
    Nyckelord :Peer relation; Peer interaction; Aggressive behavior; Aggression; Children in early age; Kindergar-ten; Intervention;

    Sammanfattning : Aggressive behavior of young children has always existed. In kindergarten, teachers and children will encounter the consequences frequently. However, not all teachers have enough experience and knowledge to deal with children’s aggressive behavior. LÄS MER

  2. 17. Högläsning – en dörr till sagan : En fenomenografisk studie med fokus på lärares uppfattningar om högläsningens roll i undervisningen med fokus på sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Lorentsson; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; språk; gemenskap; bilder; sagor; fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 uppfattar högläsningens roll i undervisningen med fokus på sagor. Studien är kvalitativ med inspiration från en fenomenografisk forskningsansats och grundar sig i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 18. Teachers’ Perspectives on children’s agency and participation in kindergarten in Finland

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Manthoula Bountri; [2020]
    Nyckelord :agency; participation; teachers’ perspectives; daily established routines; planned activities;

    Sammanfattning : The present study aims to explore and delve into early childhood education teachers’ perception and interpretation of children’s agency and participation in the daily routines and planned activities in kindergartens in Finland. The daily established routines and planned activities take a significant amount of time in kindergarten. LÄS MER

  4. 19. ”En snorig och smutsig men glad liten flicka” : Svenska ledarinnors barnsyn i 1940-talets barnträdgårdar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Waldekranz; [2020]
    Nyckelord :Utbildningshistoria; Barnträdgård; 1940-talet; Barnsyn; Ledarinnor; Genus;

    Sammanfattning : För att förstå dagens förskola och rådande barnsyn behöver vi förstå vår historia. Syftet med denna studie är att undersöka ledarinnors föreställningar om barn och barndom genom att studera observationsprotokoll från 1940-talets barnträdgårdar, där ledarinnor under flera år har följt 28 barns utveckling. LÄS MER

  5. 20. Parents' perception of technology in a Swedish kindergarten and technostress amongst preschool teachers

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Vasil Temelkov; [2019]
    Nyckelord :E-communication; Mobile phone application; Preschool teachers; Technostress; Parents;

    Sammanfattning : The new changes in the Swedish curriculum for the educational system demand more digitalization in the kindergartens. However previous studies have shown that the current level of handling technology amongst preschool teachers in Swedish kindergarten is low and may create difficulties in their work. LÄS MER