Sökning: "kindergarten teachers"

Visar resultat 11 - 15 av 122 uppsatser innehållade orden kindergarten teachers.

  1. 11. “Jag tycker inte det är roligt att dom säger mjau” : En studie om inkludering, exkludering och förskollärarnas agerande i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Björnrup; Maria Persson Alonso; [2021]
    Nyckelord :exclusion; free play; preschool teacher; inclusion; peer culture; interplay; preschool; kindergarten; children; exkludering; fri lek; förskollärarens roll; inkludering; kamratkultur; lekens betydelse; samspel; förskola; barn;

    Sammanfattning : I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (2018) beskrivs leken som grundläggande för barns lärande, utveckling och välbefinnande. Däremot uttrycks det inte i läroplanen hur begreppen inkludering och exkludering bör kopplas till barns lek samt hur detta kan prägla såväl barngruppen som leken. LÄS MER

  2. 12. Language is the Key to All Learning : A Study in the Preschools' and Kindergartens' Work for Future Inclusion in Socioeconomic Vulnerable Areas

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Juan Soto; Magnus Fransson; [2021]
    Nyckelord :Child’s Language Development at Preschool and Kindergarten; Socioeconomic Vulnerability Areas; Inclusion; Exclusion; Cooperation with Guardians; Barns språkutveckling vid förskolan; socioekonomiskt utsatta områden; inkludering; uteslutning; samarbete med vårdnadshavare;

    Sammanfattning : This study is focusing on the importance of the development of children’s language skills in preschools and kindergartens for successful implementation of children’s capabilities in future life. This is particularly vital for children growing up in socioeconomic vulnerable areas. LÄS MER

  3. 13. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Suman Dahiya; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; preschool teachers; socio-cultural perspective; Mother tongue; preschool;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on and increase understanding of children's language development with a focus on multilingualism in preschool / kindergarten. I also investigate the working methods used by preschool teachers to support language development in multilingual children. LÄS MER

  4. 14. De tysta barnen

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Bokstam; [2021]
    Nyckelord :Preschool teachers; social skills; influence; shy children; teaching strategies; shyness; Preschool teachers; social skills; influence; shy children; teaching strategies; shyness; Inflytande; blyga barn; förskola; tystlåten; förskollärare; sociala färdigheter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to make visible whether, and in these cases how, the children who do not take up so much space gain speaking space and influence in preschool and kindergarten. The goal is to answer the questions about what thoughts preschool teachers have about influence, the children I call the quiet children and what strategies preschool teachers have for including these children. LÄS MER

  5. 15. Tror du på Jesus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever sig kunna bemöta barns frågor om religion.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Ellinor Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Religion; preschool; kindergarten; questions; Religion; förskola; bemöta; frågor;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte och genomförande handlar om hur förskollärare upplever sig kunna bemöta barns frågor och funderingar kring religion och tro. Studien har utgått från frågeställningarna: På vilket sätt beskriver förskollärarna sig bemöta barns frågor om religion? Vilka arbetssätt uttrycker sig förskollärare tillämpa för att bemöta barns frågor och funderingar om religioner?  Underökningen har genomförts i ett rektorsområde i centrala Stockholm där fyra förskollärare har intervjuats. LÄS MER