Sökning: "kulturell mångfald förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden kulturell mångfald förskola.
1. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER
2. En förskola i mångfald : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare beskriver och resonerar angående sitt arbete med kulturell mångfald i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskaper om förskollärares förståelse av kulturell mångfald samt hur de arbetar med att främja barns intresse och förståelse för olika kulturer. Samhällets ökande mångfald ställer höga krav på förskollärares förmågor att värna om och förhålla sig till olikheter gällande kulturella aspekter. LÄS MER
3. "Barns uppfattningar och värderingar krockar många gånger" : En intervjustudie om förskollärares arbete med konflikthantering relaterat till kulturella skillnader och likheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sverige kan idag ses som ett mångkulturellt samhälle, där svenska förskolor kan uppfattas som att de har mångkulturella barngrupper, eftersom barn inte alltför sällan har olika etniska, kulturella och religiösa bakgrunder. Barn får i och med det tidigt ta del av en kulturell mötesplats och kulturell mångfald. LÄS MER
4. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER
5. Interkulturell kompetens i förskolans arbete med kulturell mångfald. : En enkätstudie om förskollärares uppfattningar.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This study is majorly based on a qualitative method with a touch of quantitative questions. The result of this study is based on an online survey that has been distributed to preschool teachers in Sweden through seven different online groups on Facebook who are especially for preschool teachers or other relevant staff in preschool. LÄS MER