Sökning: "kursplaner undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 146 uppsatser innehållade orden kursplaner undersökning.

  1. 1. Undervisning av juridiska begrepp : En undersökning om framgångsfaktorer samt utmaningar vid undervisning av juridiska begrepp på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Barton Elmstav; [2024]
    Nyckelord :didaktik; ämnesdidaktik; juridiska begrepp; begreppsundervisning;

    Sammanfattning : Skolverket beskriver i sina kursplaner för juridik att det juridiska språket ställer stora krav på exakthet, precision, saklighet och logisk skärpa. En del av det centrala innehållet i de tre juridiska gymnasiekurserna, Privatjuridik, Rätten och samhället samt Affärsjuridik, är juridiska begrepp och ett betygskriterium handlar om hur väl eleven kan förklara och använda juridiska begrepp. LÄS MER

  2. 2. Sten som material i skolslöjden : - utforskande av lämpliga hantverkstekniker i sten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Jann-Sebastian Lorca Macchiavelli; [2023]
    Nyckelord :Sten som material; aktionsforskning; materialnära undersökning; hantverkstekniker; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Slöjdens kursplaner i grundskolan fastställer att det ska användas andra material förutom textil, trä- och metall, men förhållandevis få lärare väljer sten som ett alternativt material. Därför är studiens frågeställning: Vilka stenarter, verktyg och hantverkstekniker är lämpliga att arbeta med i relation till skolslöjden? Vilka uppfattningar finns det om sten som slöjdmaterial i skolslöjden? Denna empiriska studie består av två delar: intervjuer och undersökning av olika stenarter, lämpliga verktyg och hantverkstekniker att använda med respektive sten. LÄS MER

  3. 3. Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer som ett kunskapsmål : En kvalitativ undersökning av sex utbildningsprogram vid Karlstads universitet

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emmy Karlsson; Atta Brikha; [2023]
    Nyckelord :violence; violence against women; domestic violence; knowledge requirement; theory of learning; university teaching; thematic analysis; content analysis; våld; mäns våld mot kvinnor; våld i nära relationer; kunskapsmål; inlärningsteori; högskoleundervisning; tematisk analys; innehållsanalys; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer är ett aktuellt samhällsproblem. Studenter som i sin framtida profession kan komma att möta människor som har blivit våldsutsatta ska visa på kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer för att kunna ta ut en examen. LÄS MER

  4. 4. Är rektor utbildad och kompetent? En undersökning om rektors kunskap och kompetens

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrika Holm; [2023]
    Nyckelord :rektor; kunskap; kompetens; rektorsutbildning; rektorsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå vilka kunskaper och kompetenser rektors närmsta chef (verksamhetschef) anser att rektor behöver i sin yrkesutövning och var, på vilka arenor, dessa kommer till användning. Syftet är även att få en djupare förståelse för hur verksamhetschefers bild av rektorers kompetens relaterar till rektorsprogrammets uttryckta förväntan på rektorers kompetens efter genomförd utbildning. LÄS MER

  5. 5. Den internationella samhällskunskapsboken : En tematisk läromedelsanalys av hur internationella relationer framställs i olika samhällskunskapsböcker

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johan Isacsson; [2022]
    Nyckelord :controversial issues; internationella relationer; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att belysa, undersöka och försöka förklara hur internationella relationer framställs i olika samhällskunskapsböcker under två olika tidsperioder. Syftet är samhällskunskapsdidaktiskt eftersom det är meningen att läromedlet samhällskunskapsboken ska spegla samhället och den värld vi lever i under en viss tidsperiod. LÄS MER