Sökning: "kvalitativa enskilda intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 667 uppsatser innehållade orden kvalitativa enskilda intervjuer.

  1. 1. ”Det kanske inte är så jätteattraktivt att se någon stå och hålla i en stor gädda liksom” : Heterosexuella kvinnors preferenser och resonerande av mäns profiler inom online-dejting

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elin Bäck; Elin Hurtig; [2024]
    Nyckelord :Online-dejting; assortative mating; heterosexuella kvinnor; preferenser; online-dejtingprofiler;

    Sammanfattning : En stor del av dem som bildar par i Sverige har idag träffats på olika online-dejtingplattformar. Tidigare forskning har visat att kvinnor är mer selektiva i val av partner. Detta kan göra att män riskerar att bli bortvalda i dessa sammanhang, vilket kan medföra negativa konsekvenser för den enskilda individen och samhället i stort. LÄS MER

  2. 2. “Jag tror att HR kan vara en del av lösningen på det här, men jag är inte säker på att det är där det börjar” Att främja en god arbetsmiljö för hbtqi-personer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anna Hasselgren; Cornelia Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Hbtqi; Human Resources; psykisk hälsa; arbetsmiljö; diskriminering; LGBTQI; mental health; workplace environment; discrimination; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studier visar på sämre psykisk hälsa för hbtqi-personer än övriga befolkningen och att det finns det en nära koppling mellan individers välmående, hälsa och arbetet. Syftet med den befintliga studien var att belysa de erfarenheter och den kunskap som HR-personal besitter i det främjande arbetet för hbtqi-personer psykiska hälsa på arbetsplatser i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Teckenstöd i förskolan : En studie om förskollärares inställning till teckenstöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emme Liljebjörn; [2024]
    Nyckelord :Children; preschool teachers; language development; preschool; sign support; Barn; förskola; förskollärare; språkutveckling; teckenstöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase knowledge about how preschool teachers approach the use of signs as a support tool in preschool when it comes to children´s language development. The method used to collect information for this work was the qualitative method, with semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. Att göra kunskap till sin egen : En studie om internalisering och externalisering för trum- och slagverkselever i kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2024]
    Nyckelord :Drum teaching; percussion teaching; instrumental teaching; socialcultural perspective; internalization; externalization; Trum- och slagverksundervisning; instrumentalundervisning; kulturskolan; sociokulturellt perspektiv; internalisering; externalisering;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har ämnat att bidra med ökad förståelse för hur trum- och slagverkslärare på svenska kulturskolor beskriver hur deras elever internaliserar och externaliserar kunskap på olika sätt. Uppsatsen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder begreppen internalisering och externalisering för att diskutera lärande. LÄS MER

  5. 5. Jag har tänkt ditten, jag har tänkt datten! : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonals uppfattning om specialpedagogiska insatser i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Likvärdighet; Specialpedagogik; Systemteori; Utbildning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien bidrar med kunskap om praktiska insatser som påverkar förskolepersonals utbildning och undervisning av barn i behov av särskilt stöd. Studien belyser även hur skollagen och läroplanen för förskolan utgör möjliggörande faktorer och/eller hinder i förskolepersonalens arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER