Sökning: "kvalitetsarbete i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade orden kvalitetsarbete i skolan.
21. Den specialpedagogiska kompetensen – en självklar roll i förskolan men inte i skollag? : En kvalitativ studie om specialpedagogers funktion i arbetet med stödinsatser och en tillgänglig lärmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med följande studie är att bidra med specialpedagogers tolkningar och innebörder av stöd och särskilt stöd samt deras funktion i arbetet med att skapa en tillgänglig lärmiljö. Forskning visar att det föreligger ett utvecklingsbehov inom området specialpedagogik för förskolan. LÄS MER
22. Specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser : En studie i tre teman: stödinsatser, specialpedagogens roll samt främjande och förebyggande insatser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) slår fast att elever som riskerar att inte nå målen ska ges den ledning och stimulans som behövs för att utvecklas i riktning mot målen. Studiens syfte är att beskriva specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser för de elever som riskerar att inte nå målen. LÄS MER
23. Tillgängliga lärmiljöer : En tvärsnittsstudie om synnedsatta elevers lärmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om synnedsatta elevers lärmiljö i förhållande till skolans kvalitetsarbete. I studien studeras sambandet mellan skolans kvalitetsarbete och synnedsatta elevers lärmiljö. LÄS MER
24. På väg mot rätt stöd i rätt tid. Skolors arbete med garantin för tidiga stödinsatser.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : För att elever ska lyckas med sin utbildning behöver skolan möta deras olika behov och ge dem rätt stöd tidigt i skolan. Det har visat sig att elever som är framgångsrika i matematik ofta även lyckas i andra ämnen. LÄS MER
25. Lärare i fritidshem : Hur lärare i fritidshem uppfattar sin yrkesutövning i skola och fritidshem
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar sin profession som lärare i skolan och i fritidshemmet. Det är en kvalitativ studie med ett induktivt angreppssätt. Sammanlagt intervjuades åtta lärare i fritidshem med semi-strukturerade frågor. Empirin bearbetades med hjälp av kontextuell analys. LÄS MER