Sökning: "kvalitetsarbete i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade orden kvalitetsarbete i skolan.

  1. 21. Den specialpedagogiska kompetensen – en självklar roll i förskolan men inte i skollag? : En kvalitativ studie om specialpedagogers funktion i arbetet med stödinsatser och en tillgänglig lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Enghag; Linda Makris; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagogiska perspektiv; inkludering; tillgänglig lärmiljö; stöd; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att bidra med specialpedagogers tolkningar och innebörder av stöd och särskilt stöd samt deras funktion i arbetet med att skapa en tillgänglig lärmiljö. Forskning visar att det föreligger ett utvecklingsbehov inom området specialpedagogik för förskolan. LÄS MER

  2. 22. Specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser : En studie i tre teman: stödinsatser, specialpedagogens roll samt främjande och förebyggande insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Ahrén; Martin Löfgren; [2021]
    Nyckelord :Student support; Special Education Coordination; supplemental support; support; promotion and prevention; system theory; relational perspective; categorical perspective; dilemma perspective; Stödinsats; specialpedagog; ledning och stimulans; extra anpassning; särskilt stöd; främjande och förebyggande arbete; systemteori; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) slår fast att elever som riskerar att inte nå målen ska ges den ledning och stimulans som behövs för att utvecklas i riktning mot målen. Studiens syfte är att beskriva specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser för de elever som riskerar att inte nå målen. LÄS MER

  3. 23. Tillgängliga lärmiljöer : En tvärsnittsstudie om synnedsatta elevers lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ingela Broström; Petter Brandlöv; [2021]
    Nyckelord :Tillgängliga lärmiljöer; social miljö; pedagogisk miljö; fysisk miljö; skolans kvalitetsarbete; skolans kompetensarbete; skolans planeringsarbete; synnedsatta elever; elever med nedsatt synfunktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om synnedsatta elevers lärmiljö i förhållande till skolans kvalitetsarbete. I studien studeras sambandet mellan skolans kvalitetsarbete och synnedsatta elevers lärmiljö. LÄS MER

  4. 24. På väg mot rätt stöd i rätt tid. Skolors arbete med garantin för tidiga stödinsatser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Berg; AnnaLena Skoglund; [2021]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna- en garanti för tidiga stödinsatser; nationellt bedömningsstöd i taluppfattning; systematiskt kvalitetsarbete; särskilda undervisningsbehov i matematik SUM ;

    Sammanfattning : För att elever ska lyckas med sin utbildning behöver skolan möta deras olika behov och ge dem rätt stöd tidigt i skolan. Det har visat sig att elever som är framgångsrika i matematik ofta även lyckas i andra ämnen. LÄS MER

  5. 25. Lärare i fritidshem : Hur lärare i fritidshem uppfattar sin yrkesutövning i skola och fritidshem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Borg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar sin profession som lärare i skolan och i fritidshemmet. Det är en kvalitativ studie med ett induktivt angreppssätt. Sammanlagt intervjuades åtta lärare i fritidshem med semi-strukturerade frågor. Empirin bearbetades med hjälp av kontextuell analys. LÄS MER