Sökning: "kvalitetsarbete i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade orden kvalitetsarbete i skolan.

  1. 6. Internationella skolmodeller, ett nytt sätt att arbeta med trygghet och studiero i svensk skola? : En kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag av internationella skolövergripande modeller för ett hälsofrämjande arbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ylva Nordmark; Aida Sehatlou; [2023]
    Nyckelord :skolmodell; skolklimat; positivt skolklimat; trygghet; studiero; hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Skolinspektionen (2020) och Regeringens proposition Skolans arbete med trygghet och studiero (2021) har belyst behovet av att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet med trygghet och studiero i den svenska skolan. En ökad kunskap krävs om hur man etablerar lärmiljöer präglade av trygghet och studiero. LÄS MER

  2. 7. Vem är aktör i skolans kvalitetsarbete? : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter om grundskolans systematiska kvalitetsarbete.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Ingwersen; [2023]
    Nyckelord :hermeneutik; didaktik; kvalitativ intervju; lärare; grundskolan; systematiskt kvalitetsarbete; transformeringsarena; realiseringsarena;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärares erfarenheter om grundskolans systematiska kvalitetsarbete. Empiri har samlats in genom sju semistrukturerade kvalitativa intervjuer som tolkats och analyserats genom en hermeneutisk metodansats. LÄS MER

  3. 8. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  4. 9. Att göra det extra till det ordinarie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linnea Skoog; Charlotte Colliander; [2022-10-14]
    Nyckelord :anpassningar; skolutveckling; ledning;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är reglerat i styrdokumenten och visar på vikten av att möta alla elevers behov. De olika stödformer som finns i skolan idag är ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. I och med reformen 2014 lyfts extra anpassningar fram i skollagen. LÄS MER

  5. 10. Internationaliseringsarbetet som en drivkraft för utvecklingen av den vida vägledningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anne-Marie Folkesson; Lilit Tovmasyan; [2022]
    Nyckelord :Vida studie- och yrkesvägledningen; organisering; samverkan; Internationalisering; Erasmus ackrediterad gymnasieskola;

    Sammanfattning : Forskningen visar att det internationella arbetet utvecklar skolan. Med detta har detskapats ett intresse av att undersöka och analysera om det internationella arbetet på engymnasieskola kan bidra till att utveckla skolans vida vägledning. Studien baseras på enkvalitativ fallstudie utförd på kommunala X-gymnasium. LÄS MER