Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns vila i förskolan : En kvalitativ studie om organisationen av barns vila i förskolan ur ett norm- och hälsoperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jessica Berggren; Sara Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Barn; förskola; vila; återhämtning; sömn; makt; norm; hälsa;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att identifiera sätt att organisera barns vila i förskolan samt belysa förskollärares respektives vårdnadshavares uppfattningar av vilans organisation i förskolan. För att uppnå detta syfte har vi intervjuat förskollärare samt vårdnadshavare till barn som vilar på förskola. LÄS MER

  2. 2. Vad har vi lärt oss? : En studie om förskollärares samarbete med vårdnadshavare under och efter Covid-19.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Telehagen; Lisa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samarbete; kommunikation; pandemi; inskolning; utvecklingssamtal; föräldramöte; sociokulturellt perspektiv; förskollärare; vårdnadshavare; covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur Covid - 19 pandemin skapat nya arbetssätt. Särskilt undersöker vi förskollärares erfarenheter och lärdomar i samarbetetmed vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 3. När kommunikationen och samverkan med vårdnadshavare brister i förskolans hall : Förskollärares perspektiv på utmaningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Izabelle Kjellstorp; Jennifer Jämtvall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; vårdnadshavare; samverkan; kommunikation; interkulturell kompetens; språkbarriär.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förskollärares beskrivningar kring utmaningar och strategier i samverkan med vårdnadshavare som har begränsad förståelse i svenska språket och annan kulturell bakgrund än svensk. Studien undersöker den informella kommunikationen i hallen på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Pandemins avtryck : En studie om hur Covid-19 påverkat samverkan mellan hem och förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Beatrice Jönsson; Isabell Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Covid-19; samverkan; kommunikation; unfreezing; moving och refreezing;

    Sammanfattning : Hur samverkan mellan hem och förskola kom att påverkas av Covid-19 utbrottet har ännu inteforskats om i särskilt hög grad. Denna studies syfte grundar sig därför i att undersökahur samverkan mellan hem och förskola kom att påverkas av Covid-19-utbrottet. LÄS MER

  5. 5. Lämningens betydelse mellan pedagog och barn på förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lukas Kock; Erika Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Lämning; omsorg; relation; strategi; trygghet;

    Sammanfattning : Detta arbete tar avstamp i det omsorgsetiska perspektivet och syftet med denna studie är att undersöka relationens betydelse vid lämningsmomentet på morgonen. Studiens syfte har besvarats med hjälp av följande frågeställningar: Vilka strategier använder pedagogen för en smidig överlämning?, Vilka förutsättningar skapar lämningen på morgonen för att skapa en god relation mellan barn och pedagog? och Hur kan relationerna mellan barn och pedagog vid en lämning på morgonen användas för barns trygghet? Studien innehåller en kvalitativ forskningsmetod där observationer och tre olika intervjuer framgår. LÄS MER