Sökning: "lärarkunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet lärarkunskap.
1. Pedagogers kunskaper ur ett elevperspektiv : Vilka kunskaper, egenskaper och bemötande uppskattade eleverna hos sina pedagoger i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ge pedagoger fler verktyg att arbeta med för att skapa goda relationer med sina elever. Resultatet av uppsatsen är inte avsedd att användas som en manual, utan snarare som ett verktyg för att hjälpa pedagoger att skapa goda relationer med sina elever. LÄS MER
2. Hur uppmärksammar lärare att elever är i behov av särskilt stöd i matematikundervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare upptäcker elever i behov av särskilt stöd inom matematikundervisningen. Fyra intervjuer har genomförts med två klasslärare respektive två speciallärare, från tre olika skolor. LÄS MER
3. Känslan säger att det är lika stor sannolikhet : Lärarstudenters kunskaper och uppfattningar om det matematiska området sannolikhetslära
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Dagens moderna samhälle är uppbyggt av olika sannolikhetsmodeller. Det kan innefatta allt från väderprognoser och försäkringar till att förutspå sannolikhetsmått i spel och lekar där slumpen gör sig påmind. LÄS MER
4. Lärarkunskaper inom programmering i matematikundervisningen. : En kvalitativ intervjustudie som synliggör lärares kunskaper inom programmering i årskurs 1-3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskningSammanfattning : Programmering är ett relativt nytt inslag i skolan som lärare ska arbeta med, och min uppfattning har varit att det finns blandade känslor hos lärare angående programmering och dess innehåll. Därför genomfördes den här studien med syftet att skapa en förståelse om hur lärarkunskaper inom programmering i matematikundervisningen ser ut i årskurs 1-3. LÄS MER
5. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER