Sökning: "lärarprogrammet gu"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden lärarprogrammet gu.

  1. 1. Flerspråkighet – tillgång eller begränsning? - en intervjustudie med ämneslärare i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Amanda Terlevic; [2019-04-03]
    Nyckelord :Syn på flerspråkighet; lärarutbildning; ämneslärare i samhällskunskap; kvalitativ intervju; språk- och kunskapsutveckling i samhällskunskap; modersmål; monolingvistisk norm; lärarroll; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur verksamma ämneslärare i samhällskunskap, examinerade från det nya lärarprogrammet som infördes 2011, talar om flerspråkighet och hur de arbetar språkutvecklande. Studien har en jämförande ansats då intervjuer har genomförts med lärare som läst lärarutbildningarna vid två olika lärosäten, varav ett har ett uttalat flerspråkighetsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. ”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lynda MacGregor; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklassFörfattare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Jan Eriksson Examinator: Marita RhedinRapportnummer: VT18-1120-01Nyckelord: Överinskolning, förskoleklass, förskola, NPF, Med utgångspunkt i att förskoleklassen nu blir en obligatorisk del i skolplikten, samt vikten i att tidigt identifiera och bemöta barn i behov av särskilt stöd med insatser för främjat lärande, har vi frågat oss hur överinskolningen av barn från förskola till förskoleklass ser ut. Det framgår i styrdokumenten för de båda verksamheterna att det ska läggas ett extra fokus på barn i behov av särskilt stöd i samband med överlämning till förskoleklass för att övergången ska vara så odramatisk för barnen som möjligt. LÄS MER

  3. 3. Manligt och kvinnligt i årskurs 8- Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Netja Reinhamre; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractExamensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: Manligt och kvinnligt i årskurs 8 - Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i tvåläroböcker i engelskaEnglish title: Masculinity and femininity in (Swedish) 8th grade - Quantitative contentanalysis of texts and images in two English textbooksFörfattare: Netja ReinhamreTermin och år: VT 2017Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapHandledare:Birgitta SvenssonExaminator: Florenda Gallos CronbergRapportnummer: VT17-2930-001-LAU690Nyckelord: Läromedel, engelska, jämställdhet, genusSammanfattningGenom en att räkna namn/pronomen, sysselsättningar, adjektiv och personer på bild har jag undersökttextböckerna Wings 8 och Good Stuff Gold C i syfte att ta reda på om de kan klassificeras som kvantitativtjämställda. Med kvantitativ jämställdhet menar jag att båda könen är representerade till minst 40 %. LÄS MER

  4. 4. Gymnasiet är ett helvete – bokstavligt talat. En normkritisk textanalys av Engelsforstrilogin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Jennifer Hallberg; Johanna Larnemark; [2016-02-29]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; intersektionalitet; Engelsforstrilogin; fantasy; normer; kapital; metaforer; narrativ fantasi;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Gymnasiet är ett helvete – bokstavligen talat. En normkritisk analys av Engelsforstrilogin Författare: Jennifer Hallberg och Johanna Larnemark Termin och år: HT 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Marita Rhedin Examinator: Bengt Jacobsson Rapportnummer: HT14-1120-3 Nyckelord: Normkritisk pedagogik, intersektionalitet, Engelsforstrilogin, fantasy, normer, kapital, metaforer, narrativ fantasi Denna uppsats har syftat till att genomföra en kvalitativ textanalys och undersöka hur den normkritiska pedagogiken kan tillämpas i svenskämnet. LÄS MER

  5. 5. Att bli sedd, att få svar, att få vara med och få vara aktiv och bjudas in till det hela tiden. Elevers delaktighet i det lärarledda klassrumssamtalet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Schmidt; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: ”Att bli sedd, att få svar, att få vara med och få vara aktiv och bjudas in till det hela tiden.” - Elevers delaktighet i det lärarledda klassrumssamtalet. LÄS MER