Sökning: "läs- och skrivutredning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läs- och skrivutredning.

  1. 1. Man vill framåt men någonting bromsar in, det är som att cykla i en uppförsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur några flickor och deras vårdnadshavare upplever vägen till ADHD-diagnos.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Réka Salat; Angela Jordenvall; [2024-02-15]
    Nyckelord :ADHD; flickor; vårdnadshavare; skolupplevelser;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om hur fyra flickor och deras vårdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos ställts. Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som både svårigheter och möjligheter. LÄS MER

  2. 2. Vad gör man med en läs-och skrivutredning? Sex lärare om hur resultatet i läs-och skrivutredningar används i planeringen och genomförandet i undervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Nettby; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Att förstå Läs- och skrivutredningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Bernt-Åke Bärling; [2016]
    Nyckelord :Analyses; Attitudes; Concept; Dyslexia; Misconception; Phenomenography; Reading- and; Dyslexi; Fenomenografi; Läs- och skrivsvårigheter; Läs- och skrivutredning; Uppfattningar;

    Sammanfattning : This study describes some teacher´s perceptions of how problems with reading and writing difficulties are desciribed in reading and writing analyses. It shows the understanding as it is today, but also the need of further training in the field of reading and writing difficulties. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter i grundsärskolan : En studie om kartläggning ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inga-Lill Hvitman; Emelie Von Bothmer; [2016]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; läsinlärning; utvecklingsstörning; grundsärskola; kartläggning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera lärares syn på kartläggning av läs- och skrivsvårigheter för elever i grundsärskolan med avseende på hur de identifierar, förklarar och kartlägger läs- och skrivsvårigheter samt vilken betydelse de anser att en kartläggning har för elevgruppen. Studien har en kvalitativ forskningsansats och bygger på 14 semistrukturerade intervjuer med lärare som undervisar i grundsärskola. LÄS MER

  5. 5. Jag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Lorentzson; Ann-Sofi Persson; [2013-09-05]
    Nyckelord :pedagogiska läs- och skrivutredningar; läs- och skrivsvårigheter; kartläggningsmaterial;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer har sex specialpedagogers livsvärldar blivit synliggjorda och tolkats utifrån ”sakerna själva”. LÄS MER