Sökning: "lösningsstrategi"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet lösningsstrategi.

  1. 1. Problemlösningsstrategier, ett elevperspektiv. : En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hampus Fahlström; [2024]
    Nyckelord :problem solving strategies; problem solving; secondary school; mathematics and student perspective; lösningsstrategi; problemlösning; högstadiet; matematik; elevperspektiv;

    Sammanfattning : När elever står inför uppgifter inom problemlösning är det ett flertal steg som eleven ska ta sig igenom: Förstå uppgiften, göra någon form av plan, sedan genomföra planen och i bästa fall även gå tillbaka till uppgiften och reflektera över lösning och svar. Syftet med studien var att undersöka och belysa lösningsstrategier inom problemlösning ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Towards a new aesthetics of care : a critical reading of Nassauer’s cues to care

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jack Richold; [2023]
    Nyckelord :cues to care; Joan Nassauer; Timothy Morton; strange stranger; sublime; scenic; broken windows; ecological function; aesthetics of care; design through maintenance;

    Sammanfattning : Joan Nassauer’s concept of cues to care has been influential within landscape design since her seminal essay Messy Ecosystems, Orderly Frames was published in 1995 and her research is often used to justify the need for marking landscapes as owned, although there have been critical voices too. The enduring popularity of cues to care as a design method is due to how open it is to interpretation, and this thesis examines various landscape interventions that can be classed as cues to care, both explicitly and implicitly. LÄS MER

  3. 3. Hur mycket är klockan? : Lågstadieelevers kunskaper om att avläsa och mäta tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Milla Ahlenius; [2023]
    Nyckelord :Avläsning av tid; elever; klockan; lågstadiet; lösningsstrategi.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse för lågstadieelevers kunskaper inom ämnesområdet mätning av tid. Studien baseras på ett skriftligt kvantitativt klocktest som 13 elever i årskurs 2 och 5 elever i årskurs 3 har genomfört, samt kvalitativa elevintervjuer som fyra elever i respektive årskurs har genomfört. LÄS MER

  4. 4. Den utbredda felanvändningen av proportionalitet och linearitet : En litteraturstudie om vilka svårigheter elever har med proportionalitet och linearitet samt vilka strategier lärare kan använda för att hjälpa eleverna övervinna dem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ida Särkimukka; [2022]
    Nyckelord :Proportionalitet; Linearitet; Proportionalitetsresonemang; Elevsvårigheter; Lärarstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att undersöka vilka svårigheter elever har med de matematiska begreppen proportionalitet och linearitet. Utifrån dessa svårigheter identifieras sedan ett antal strategier lärare kan använda sig av för att hjälpa eleverna med att övervinna de funna svårigheterna. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers motivation till matematik med fokus på textuppgifter

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Annika Berglund; [2022]
    Nyckelord :motivation; textuppgifter; matematikundervisning; matematikdidaktik; affekt; gymnasieskolan; semistrukturerad intervju; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur gymnasieelever uttrycker motivation, både allmänt för matematik och för matematiska textuppgifter. Forskningsfrågorna behandlade vilka typer av motivation eleverna uttrycker gällande de två områdena, samt om det finns kopplingar däremellan. LÄS MER