Sökning: "livsberättelseintervju"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade ordet livsberättelseintervju.

  1. 6. Identitetens förhandlingar - Identitet, risk och individualisering hos unga vuxna i övergången mellan skola och arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Karin Stephansson; Martin Kagerin; [2011-03-11]
    Nyckelord :unga vuxna; övergång; identitet; narrativ; individualisering; risk;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är att arbete och studier är och förblir en stor del av människors identitet. Idag är arbetslösheten bland unga hög och inte alla väljer att studera vidare efter avslutad grundskola. LÄS MER

  2. 7. "Jag ska bli författare när jag blir stor" : elever utan tal utvecklar sin skriftspråklighet

    Magister-uppsats, Läs & skriv

    Författare :Andrea Atterström; [2010]
    Nyckelord :literacy education; nonvocal; SSPI; severe speech and physical impairment; AAC; augmentative and alternative communication; inclusion; skriftspråkslärande; läsa; skriva; AKK; alternativ och kompletterande kommunikation; inkludering; rörelsehinder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skriftspråkslärande efter nybörjarstadiet, hos elever utan eget tal; med severe speech and physical impairment (SSPI) samt alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Frågeställningarna var följande: - Hur beskriver dessa elever själva sitt skriftspråkslärande? - Vilka fruktbara arbetssätt och miljöer för dessa elevers skriftspråkslärande finns dokumenterat i forskning? Metoderna innebar en livsberättelseintervju genom computer assisted personal interviewing (CAPI), samt systematiska litteraturstudier med en kvalitativ metasyntes som mål. LÄS MER

  3. 8. Hur personliga erfarenheter påverkar bemötande av pojkar och flickor i förskolan : -ur ett livsberättelseperspektiv

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Therese Larsson; [2008]
    Nyckelord :pedagogik; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Summary The aim with this study is to find which importance the individual pedagogue may have for the children in the preschool when they create an identity as a girl or a boy. The own standards and the values are said lie to shallow for how we as adult chooses to refute girls and boys in the child group. LÄS MER