Sökning: "livsvärldar"

Visar resultat 16 - 20 av 126 uppsatser innehållade ordet livsvärldar.

  1. 16. "Den här skolan e ju ändå rätt så fin" : Barns tankar om platser i fritidshemmets utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rikard Schroeder; Maria Feldt; [2022]
    Nyckelord :Affordance theory; Meningserbjudande; Samtalspromenader; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att förstå hur barn på ett ur- och skur fritids förhåller sig till sin utemiljö. Mer specifikt ville vi ta reda på vilka platser som upplevdes roliga, tråkiga, lugna, vilda, vackra respektive fula. LÄS MER

  2. 17. ”Vi tar det som det kommer” : En hermeneutisk studie om ungdomars syn på astrologi och spiritualitet i förhållande till coronapandemin och andra kriser

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Filippa Eklund; Evelina Malm Blomquist; [2022]
    Nyckelord :astrologi; ungdomar; covid-19; senmodernitet; ontologisk trygghet; ångest; självidentitet; meningsskapande coping; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ungdomars upplevelse av astrologi och annan spiritualitet i dagens senmoderna samhälle. Syftet har varit att komma åt ungdomarnas livsvärldar och undersöka på djupet hur de upplever astrologi och om det används för att hantera svåra livskriser, där fokuset främst har legat på covid-19-pandemin. LÄS MER

  3. 18. Kropp och knopp i gymnasieskolans svenskämne : Prövning av en didaktisk design i litteraturhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hanna Nilsson; [2021]
    Nyckelord :History of literature; didactic design; embodied learning; design-based research; the Enlightenment period; multimodal perspective; reading experience; collaboration; Litteraturhistoria; didaktisk design; förkroppsligat lärande; litteraturdidaktik; multimodalt perspektiv; läsupplevelse; samverkan; praktiknära forskning;

    Sammanfattning : I en nära samverkan med yrkesverksamma svensklärare utreder och prövar föreliggande studie hur undervisningen i litteraturhistoria kan utvecklas i praktiken. Med utgångspunkt i elevers och svensklärares uttryckta erfarenheter av arbete med litteraturhistoriska texter konstrueras en didaktisk design. LÄS MER

  4. 19. ”De kommunicerar och pratar utan ord” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av de yngsta barnens kommunikation under utformningen av planerad undervisning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Linnéa Gustafsson; Sandra Peterson; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; undervisning; de yngsta barnen; kommunikation; fenomenologi; livsvärld;

    Sammanfattning : Att kommunicera är en viktig del i förskolans utbildning och undervisning. De yngsta barnen, ett till två år, kommunicerar främst genom kroppsspråk, gester och mimik. LÄS MER

  5. 20. "Att bli lyssnad på är det viktigaste mänskliga behovet som vi har" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av lyssnande till de yngsta förskolebarnen.

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mikaela Uddemar-Pihl; Nina Valfridsson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; lyssnande; barns delaktighet; pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om förskollärares upplevelser av lyssnande till de yngsta barnen samt hur de menar att lyssnande kan leda till att barn blir delaktiga i utformningen av utbildningen. Studien är kvalitativ och sex semistrukturerade intervjuer har genomförts för att kunna bilda kunskap om förskollärares berättelser och upplevelse. LÄS MER