Sökning: "mångkultur och genus"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden mångkultur och genus.

  1. 1. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; mångkultur; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER

  2. 2. Den interkulturella makten : En diskursanalys om andrafiering och makt i litteratur riktad till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Rosdahl; Viktoria Lündin; [2021]
    Nyckelord :discourse analysis; discourse theory; intercultural working methods; interculturality; multiculturalism; ethnicity; power; gender; cultures; diversity; norms; preschool; Swedish preschool; diskursanalys; diskursteori; interkulturella arbetsmetoder; interkulturalitet; mångkultur; etnicitet; makt; genus; kulturer; mångfald; normer; förskola; svensk förskola;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate what discourses and what forms of exercise of power that can appear in the description of intercultural work in the book Interkulturellt arbete i förskolan med läroplanen som grund (2019) by Jonas Stier & Bim Riddersporre. The entrance to the essay is a wonder about which discourses are actualized and whether they can be seen to contribute to the categorization of individuals being constructed and to norms being anchored on the basis of these categorizations. LÄS MER

  3. 3. En Exkluderande Historia : En undersökning om hur den historiedidaktiska forskningen närmar sig det heterogena klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Pontus Larsen; [2016]
    Nyckelord :History teaching; diversity; gender; ethnicity; class; heterogeneous classroom; Historieundervisning; mångfald; genus; etnicitet; klass; heterogena klassrummet;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här studien är att undersöka hur historiedidaktisk forskning har tagit sig an det heterogena klassrummet. Genom att studera de teoretiska perspektiv den historiedidaktiska forskningen använder sig av för att problematisera mångfald i klassrummet hoppas jag kunna belysa några av de problemområden som existerar inom detta. LÄS MER

  4. 4. Värdegrunden i skolans styrdokument - En kritisk analys av värdefrågor i läroplanerna för gymnasiet 1970-2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Barna; [2014]
    Nyckelord :Styrdokument; Värdegrunden; Demokratisk fostran; Kultur; Genus;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att utröna vilka förändringar som har skett mellan läroplanerna Lgy70, Lpf94 och Lgy11 när det gäller värdegrundsfrågor. Utifrån tre teoretiska utgångspunkter som samtliga berör värdegrunden analyserar jag kritiskt de tre styrdokumenten enligt en modell för bruxtextsanalys där mina tre teoretiska utgångspunkter utgör en teoretisk bakgrund. LÄS MER

  5. 5. Interkulturell bildpedagogik : en studie om inkludering, mångkulturalitet och identitetsskapande i bildundervisning

    Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Yanina Casanova; [2012]
    Nyckelord :Interkulturell bildpedagogik; Inkludering; Mångkulturalitet; Visuell kultur; Identitet;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av globaliseringen, vårt mångkulturella samhälle och den visuella kulturen som kommit att spela allt större roll i våra vardagliga liv synliggör studien vikten av att utveckla interkulturella metoder för lärande inom det bildpedagogiska fältet. Sverige ligger efter länder som Storbritannien, USA och Canada där forskning och utveckling inom bildämnen med mångkultur, mångfald och identitet i fokus pågått under längre tid. LÄS MER