Sökning: "möta grupper"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden möta grupper.

  1. 1. Jag tänker att inkludering kanske inte ser likadan ut för alla barn : En kvalitativ intervjustudie om barns inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Monika Poltorak; Sandra Sliwonik; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sam-varo; sam-verkan; pedagogiskt förhållningssätt; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare samtalar om och tillämpar sitt arbetssätt för inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Studien har utförts genom semistrukturerade intervjuer av verksamma förskollärare på fem olika förskolor i Stockholm. LÄS MER

  2. 2. Barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper : En studie om förskollärares uppfattningar av det språkutvecklande arbetet i stora barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Svensson; [2024]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; Specialpedagogik; Stora barngrupper; Kommunikation; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag är att genom förskollärarnas utsagor bidra med kunskap som är betydelsefull för att främja detspråkutvecklande arbetet i förskolan, med fokus på barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för förskollärarnas perspektiv på barn i språklig sårbarhet samt deras uppfattningar kring arbetet med barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. LÄS MER

  3. 3. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Säfström; Ann-Catrin Enbacka; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; relationellt perspektiv; flickor med autism; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Socialarbetares erfarenheter av arbetet med ensamkommande flickors utsatthet och behov inom HVB : En kvalitativ studie med feministiska teoretiska utgångspunkter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Madeleine Karlström; Naimi Mona; [2023]
    Nyckelord :Socialarbetare; ensamkommande flickor; utsatthet; behov; intersektionalitet; genus; kön; HVB;

    Sammanfattning : Ensamkommande barn som kommer till Sverige kan utifrån deras behov placeras på HVB för att få stöd de behöver. Vi har identifierat ett kunskapsbehov om ensamkommande flickors utsatthet samt behov utifrån brist på tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Status Mapping of tank to grave management of Low-GWP refrigerants.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sandra Parra Gimeno; [2023]
    Nyckelord :Refrigerant; Blends; Synthetic low-GWP refrigerant; Natural refrigerant; Global Warming Potential GWP ; Tank-to-grave; Interviews.; Köldmedier; Blandning; Globalt uppvärmningspotential GWP ; Låg-GWP köldmedier; Naturligt köldmedier; installation till destruktion; Intervjuer.;

    Sammanfattning : Refrigeration plays a vital role today in various residential, commercial, and industrial processes, requiring refrigerants to facilitate the cooling or heating processes. Over time, refrigerants have undergone significant changes to meet technological, social, environmental, and economic needs. LÄS MER