Sökning: "matematik läromedel förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden matematik läromedel förskoleklass.

  1. 1. Användandet av konkreta material i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Bacheer; [2023]
    Nyckelord :CRA-metod; grundskola; intresse; konkreta material; kunskap; laborativt material; lärande; läromedel; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur användningen av konkreta material påverkar elevernas lärande och motivation i matematik i förskoleklass till och med årskurs tre. Kunskapsöversikten utgår ifrån frågeställningarna om vilken effekt konkreta material har på elevernas intresse och motivation i ämnet matematik, samt hur elevernas kunskap och lärande påverkas. LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys gällande kritiska aspekter i taluppfattningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sandra Helmersson; Almedina Bico; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; kritiska aspekter; läromedel; representationsformer och variationsmönster.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om läromedel i matematik, för förskoleklass, ger eleverna möjlighet att utveckla kunskaper inom taluppfattning. Detta genom att titta på de kritiska aspekterna genom representationsformer och variationsmönster. Två läromedel används i analysen som riktar sig till förskoleklass. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning i förskoleklass : att upptäcka matematiksvårigheter och främja elevers matematikutveckling

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helene Karlsson Holst; Åsa Nilsson; [2022]
    Nyckelord :främja och förebygga; förskoleklass; kartläggning; matematiksvårigheter; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser; upptäcka.;

    Sammanfattning : Tidig matematisk förståelse har stor betydelse för framtida utbildningsresultat i matematik. Det är därför viktigt att redan i förskoleklass upptäcka elever som är i risk att utveckla matematiksvårigheter och att erbjuda dessa elever stöd. LÄS MER

  4. 4. Digitala läromedel och återkoppling i matematik från förskoleklass till årskurs tre : Lärares möjligheter till återkoppling med digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ellen Sundbäck; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; digital teaching materials; feedback; mathematics; teachers.; Digitala verktyg; digitala läromedel; återkoppling; matematik; lärare;

    Sammanfattning : As society becomes increasingly digital, it becomes clear that this is also reflected in school. The school's students become more familiar and have greater knowledge when it comes to digital tools, which leads to the school also being digitized more and more. LÄS MER

  5. 5. Den matematiska leken i matematikläromedel : en innehållsanalys av matematikläromedel i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Erika Ekelund; Mathilda Segerdahl; [2021]
    Nyckelord :Content analysis; mathematics teaching aids; play; mathematical concepts; mathematical reasoning; preschool class; innehållsanalys; matematikläromedel; lek; matematiska begrepp; matematiska resonemang; förskoleklass;

    Sammanfattning : Denna uppsats belyser några av förskoleklassens läromedel i matematikämnet. Vi har undersökt specifikt i vilken utsträckning leken tar plats i läromedel, samt vilket stöd läraren får att genomföra lek som kan bidra till elevernas begrepps och/eller resonemangsförmåga. LÄS MER