Sökning: "min kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 1017 uppsatser innehållade orden min kommunikation.

  1. 1. "Du, har du sett min Gucciväska?" : En kvalitativ undersökning om hur kapital, respektabilitet och humor används för att gestalta klass i tv-serien Solsidan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maja Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Populärkultur; Solsidan; Respektabilitet; Klass; Humor;

    Sammanfattning : Populärkultur är en social arena där det sker reproduktioner av normer och strukturer i samhället. Att undersöka tv-serien Solsidan kan synliggöra hur människor relaterar till varandra och hur samhälleliga problem som berör klass framställs i serien. LÄS MER

  2. 2. Beslutsfattande och maktdistans i Nato

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Linnéa Palme; [2024]
    Nyckelord :command and control; consensus; culture; decision-making; equality; hierarchy; language; NATO; negotiation; Ooda-loop; organizational culture; power distance; sociolinguistic; collective defence; communication; culture communication; decentralization; EU; international culture; leadership; military culture; military ranks; NAC; North Atlantic Council; political administrative decisions; political organization; power; security; sweden; Swedish Defence University; national culture; beslutsfattande; command control; förhandling; hierarki; jämlikhet; konsensus; kultur; ledning; maktdistans; Nato; Ooda-loop; organisationskultur; sociolingvistik; språk; decentraliserad; EU; Försvarshögskolan; internationell kultur; kollektivt försvar; kommunikation; kultur kommunikation; ledarskap; makt; militär kultur; militära grader; Nordatlantiska rådet; politik; politiska administrativa beslut; politisk organisation; säkerhet; nationell kultur;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur anställda inom Nato upplever att maktdistans påverkar beslutsfattandet. För att svara på min frågeställning har jag använt mig av en kvalitativ metod med inkäter, där sex deltagare från fyra olika länder svarade. LÄS MER

  3. 3. “Jag tänker inte att det är jätteviktigt. Eller mycket viktigare än annat” : En kvalitativ studie om hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Larsson Östberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt  Studiens syfte är att undersöka hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning. Mitt syfte grundar sig i den pågående utvecklingen kring digitalisering i samhället och de krav som finns runt digitalisering i förskolans läroplan. LÄS MER

  4. 4. De yngsta barnens kommunikation i lek och i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Wirkus; [2024]
    Nyckelord :pedagogik; kommunikation; barns perspektiv; imitering; mediering; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete var att studera små barns kommunikation med varandra och med pedagoger, både i leken och i undervisningssituationer. För att kunna arbeta med detta syfte formulerade jag två frågeställningar som gjorde det möjligt att genomföra studierna. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmet i naturen – Uppleva, upptäcka, lära om naturvetenskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Erik Lundqvist Otterhed; [2023-10-19]
    Nyckelord :Outdoor education; nature science; curiosity; forest; outdoor learning; naturvetenskap i fritidshem och utforskande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att identifiera olika faktorer som kan bidra till en utvecklande undervisning i fritidshemmet där elevernas nyfikenhet och intresse för naturen och naturvetenskapliga frågor, samt viljan och drivkraften att utforska naturen, tas tillvara. Syftet med min undersökning är att finna svar på hur lärare i fritidshem kan väcka elevers intresse för naturvetenskap, om det finns olika didaktiska val och undervisningshandlingar som är framgångsrika, vilken betydelse lärarens uppmärksamhet har när det gäller att fånga upp det som intresserar eleven samt hur läraren följer upp och vidareutvecklar det som eleven har blivit intresserad av? Bakgrunden till val av studie är att det inte finns mycket skrivet kring naturvetenskap i fritidshemmet samt att den forskning som finns mest handlar om skolan och förskolan (Memisevic, 2019). LÄS MER