Sökning: "musikaliskt sammanhang"
Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden musikaliskt sammanhang.
6. Andning och violaspel : Om att bli medveten om och påverka andningen så att den gynnar violamusicerandet
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : Målet med projektet har varit att utveckla min förmåga att andas hjälpsamt medan jag spelar viola. Framförallt att inte hålla andan då det skapar och förvärrar fysiska samt mentala spänningar som hämmar violaspelet. LÄS MER
7. Förtroendefulla relationer i enskild musikundervisning : Elevers erfarenheter av sång- och instrumentalpedagogers relationskompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett elevperspektiv undersöka vad relationskompetens kan innebära i enskild musikundervisning på gymnasium. Det empiriska materialet som ligger till grund för studiens resultat är inhämtat genom fokusgruppssamtal med elever från en gymnasieskola med musikprofil. LÄS MER
8. Vill du sjunga med mig? Learning. Doing. Meaning.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musikSammanfattning : Det finns många anledningar till att sjunga i kör. Körsång är en livsstil. För många är det så viktigt att de säger att det ger dem mening. Meningen kan vara att skapa något musikaliskt. LÄS MER
9. Mitt bästa jag som pianist- Mental träning för scenframträdande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Arbetet handlar om reflektion kring rollen som musiker på scen. Frågor om mental träning i samband med scenframträdande har sitt ursprung i författarens egna erfarenheter som instrumentalist. LÄS MER
10. När ska jag sjunga vad? : En självstudie om minnestekniker kring textligt lärande i musikaliskt utövande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna självobservationsstudie är att undersöka hur olika förutbestämda övningsdesigner, baserade på auditivt, visuellt och imaginärt förhållningssätt, används för att lära in text utantill i musikaliska sammanhang. Studien är baserad på ett designteoretiskt perspektiv med fokus på hur semiotiska resurser används i lärandet. LÄS MER