Sökning: "musikaliskt sammanhang"
Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden musikaliskt sammanhang.
16. Lärocenter
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Både musik och arkitektur lär oss något genom att vi upplever den, de har en inbyggd pedagogisk funktion genom sin närvaro. Inom musiken är det ganska självklart att den har känslomässiga värden som inte kan tas ur ett musikaliskt sammanhang och förklaras på annat sätt, än i just dess upplevelse. LÄS MER
17. Där takteringen slutar börjar dirigeringen : - Kroppsspråket som musikaliskt uttrycksmedel
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : The conductor's body is the primary and most effective tool of communication - it is through the individual repertoire of non-verbal gestures that the conductor shows the artistic expression. The basic features of the music, tempo, rubato, dynamics, phrasing, articulation and sound are displayed by the hands. LÄS MER
18. Elevers tankar om musikteoriundervisning - en enkätstudie om gymnasieelevers uppfattning av ämnet gehörs- och musiklära
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Musikteori har alltid varit ett av mina stora intressen. Sedan min gymnasietid har jag intresserat mig för hur undervisningen bedrivs och vilka utvecklingsmöjligheter som finns i ämnet gehörs- och musiklära. LÄS MER
19. A Sound-Based Intervention for The Artistic Encounter
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Art experience, as an important contributor to intellectual experiences, has been studied by many researchers and philosophers to unearth and enhance certain qualities of it [9,16,21,22]. One of the ways of interpreting profound forms of art experience has been relating it with “flow,” a term that indicates a holistic sensation with the act of total involvement, concentration, intrinsic enjoyment and action-awareness [7]. LÄS MER
20. "Som nån slags halvman" : Sex kvinnors tankar om och upplevelser av musikerskap och musikaliskt lärande i rollen som elgitarrist
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva kvinnliga elgitarristers upplevelser av och tankar om musikerskap och musikaliskt lärande. Sex kvalitativa intervjuer har utförts med kvinnor som någon gång undervisats i och vid tiden för studien utövar elgitarr. LÄS MER