Sökning: "ordmobilisering djur"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden ordmobilisering djur.

  1. 1. Ordförrådsintervention för flerspråkiga skolbarn i språklig sårbarhet : En kombination av ordskattsamling och interaktiv bokläsning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för sinnesorgan och kommunikation

    Författare :Rebecca Sällberg; Moa Höglund; [2020]
    Nyckelord :Bilingualism; speech language and communication needs; SLCN; lexicon; lexicon pirate; interactive book reading; children; school-age children; Flerspråkighet; språklig sårbarhet; ordförråd; lexikon; ordskattsamling; interaktiv bokläsning; barn; förskoleklass;

    Sammanfattning : Språklig sårbarhet uppstår i situationer där omgivningens krav och förväntningar inte överensstämmer med de språkliga förutsättningar som finns hos en individ. Flerspråkiga barn med bristande exponering på sina språk riskerar att hamna i språklig sårbarhet och saknar ofta basordförråd på svenska, vilket påverkar senare läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. Komplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lina Johansson; Sabina Saletti; [2018-12-13]
    Nyckelord :ordflöde; ordmobilisering; svenska skolbarn; bedömning; word fluency; word retrieval; Swedish pupils; assessment;

    Sammanfattning : I föreliggande studie prövades ett nytt bedömningsinstrument av ordflöde (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) på 49 svenska elever i årskurs 3 (9 år) respektive årskurs 6 (12 år). Begreppsvaliditeten hos bedömningsinstrumentet undersöktes i relation till etablerade ordflödestest; FAS, djur och verb. LÄS MER

  3. 3. Samband mellan ordmobiliseringsförmåga och läsförmåga hos barn i årskurs 3

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Patrique Rönngren; [2003]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Att personer med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi ofta har svårt att snabl5t och korrekt benämna avbildade bokstäver, siffror, fårger och föremål i sk konfrontationsbenämningstest har konstaterats i en lång rad studier. Det man undersöker med den typen av test är således snabbhet i tillgången till ordförrådet, sk ordmobiliseringsförmåga eller lexical retrieval. LÄS MER