Sökning: "pedagog kontakt"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden pedagog kontakt.

  1. 1. Omsorgens betydelse i förskolan : Introduktion, trygghet och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Andersson; Lina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; pedagog; utbildning; utveckling; lärande; omsorg; anknytning; inskolning; introduktion; trygghet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi fått ta del av, samt insett, att tryggheten påverkar barnen enormt mycket. Tryggheten till pedagogerna och sina kamrater utgör stor del av hur barnen vågar och tar till sig den utbildning som förskolan erbjuder. LÄS MER

  2. 2. Barns röster är viktiga : Pedagogers erfarenheter av arbete med delaktighet och barns perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Kärvås; Pam Synnergren; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Barns perspektiv; Förskola; Barnsyn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares erfarenheter om deras uppfattningar kring hur barns delaktighet och perspektiv kan få synliggöras i verksamheten på förskolan. Denna studie genomförs för att bidra med ytterligare kunskap, då det finns en begränsad forskning kring de yngsta barnens delaktighet och perspektiv i förskolan. LÄS MER

  3. 3. "Alla behöver ju närhet" : En kvalitativ studie om barnskötares och förskollärares förhållningssätt till fysisk närhet mellan pedagog och barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Näslund; Agnes Fahlander; [2021]
    Nyckelord :fysisk närhet; omsorgsetik; förskola; pedagogik; intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka barnskötares och förskollärares beskrivna förhållningssätt till fysisk närhet mellan pedagog och barn på förskolan. Studien utgår från forskningsfrågorna: Var går gränsen mellan professionell och privat fysisk närhet?, Hur beskriver barnskötare och förskollärare att de förhåller sig till barns behov av fysisk närhet? och Skiljer sig barnskötares och förskollärares beskrivna förhållningssätt åt och vad kan man dra för slutsatser utifrån det?. LÄS MER

  4. 4. Frånvarostrategier i grundskolan innan och under Coronapandemin : En kvantitativ och kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Elliott; Bell Stenberg; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; frånvarostrategier; Coronapandemin; univariat analys; tematisk analys; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva och kritiskt granska grundskollärares frånvarostrategier innan och under Coronapandemin, strategier som identifieras genom att göra en tematisk analys. Den tematiska analysen genererade tre huvudteman som fungerade för frånvarostrategier vid såväl elev- som lärarfrånvaro, dessa teman användes också för att formulera studiens forskningsfrågor: Vilka strategier kan identifieras för självständighet? Vilka strategier kan identifieras för stöd från pedagog? Vilka strategier kan identifieras för samarbete? Den insamlade empirin bestod av tio enkätfrågor där 37 verksamma lärare inom årskurs 1–6 från olika kommuner i Sverige besvarade studiens enkät. LÄS MER

  5. 5. Den fria lekens betydelse för socialt samspel : Pedagogens förhållningssätt och barnens delaktighet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Josephine Diener; Lina Stilwell; [2019]
    Nyckelord :Fri lek; Kommunikation; Pedagog; Socialt samspel; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den fria lekens betydelse för socialt samspel. Hur och på vilket sätt barnen och pedagogerna använder sig av socialt samspel i leken. Studien bygger på observationer av en barngrupp på en förskola, därefter har resultatet analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER