Sökning: "pedagogisk människosyn"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden pedagogisk människosyn.

  1. 1. Pedagogisk dokumentation i förskolan. Hur talar barn om att bli synliggjorda genom pedagogisk dokumentation?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Hagström; [2012-10-25]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; synliggörande; etik; makt att definiera;

    Sammanfattning : Syfte: I den nya reviderade läroplanen för förskolan är uppdraget att dokumentera varje barns utveckling och lärande förstärkt. Vad är det som ska dokumenteras och varför? Vad har det för betydelse för barnen att bli synliggjorda genom den pedagogiska dokumentationen som sker? Syftet med studien är att försöka ta reda på hur barn talar om att bli synliggjorda genom pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  2. 2. Lärarens betydelse för elevens motivation - en kvalitativ studie utifrån elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Tina Astevall; Katarina Jändel; [2012]
    Nyckelord :Motivation; gymnasieskola; bemötande; egenskaper; delaktighet; förhållningssätt;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks lärarens betydelse för elevens motivation. Syftet med föreliggande arbete är att undersöka vilka egenskaper eleverna på gymnasieskolan anser att en lärare bör ha för att de ska uppleva motivation i skolan samt vilken pedagogik de anser har betydelse för motivationen. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt bemötande av de oroliga barnen i förskolan- en utmaning eller ett problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Bengtsson; Eva-Marie Bolinder; [2011]
    Nyckelord :oroliga barn; systemteori; bemötande; genus; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : Syftet och problemformuleringen med den här studien är att undersöka hur några pedagogers syn är på bemötande av de oroliga barnen och vilka strategier som används i förskolan.Våra frågeställningar är -Vilka inre/yttre faktorer påverkar pedagogernas syn på de oroliga barnen,-Påverkar barnets kön deras uppfattning,-Vilka strategier menar pedagogerna att de har,-Ser pedagogerna det som en utmaning eller problem. LÄS MER

  4. 4. Bedömning och betygsättning : Hur sätter lärare i grundskolan betyg i matematik och no-ämnen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elisabeth Henrysson; [2010]
    Nyckelord :bedömning; betygsättning; kunskapssyn; människosyn; processen;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att tydliggöra processerna för bedömning och betygsättning i grundskolans naturvetenskapliga ämnen och matematik. Vidare är syftet att försöka tolka på vilka grunder detta sker, med utgångspunkt i välkända pedagogisk-psykologiska teorier om kunskaps- och människosyn. LÄS MER

  5. 5. Det dramapedagogiska Klavertrampet : två fokussamtal om dramapedagogisk grundsyn.

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Anna Berglund; Anna-Karin Kask; [2009]
    Nyckelord :Drama; dramapedagogik; tyst kunskap; dramapedagogisk grundsyn; dramapedagogiska misstag; fokussamtal; fenomenolog;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats är att belysa, beskriva och förstådramapedagogisk grundsyn, synligöra ett yrkeskunnande samt bidratill ett annat sätt att samtala och reflektera om/kring dramapedagogisk grundsyn. Metodenär fokussamtal med informanter bestående av yrkesverksamma dramapedagoger. LÄS MER