Sökning: "professionellt förhållningssätt förskollärare"
Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden professionellt förhållningssätt förskollärare.
16. Förskollärares och barns perspektiv på familjekonstellationer med fokus på samkönade familjer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Preschool teacher´s and children’s views of family constellations focusing on same- sex families. Syftet med studien är att genom intervjuer och fokusgruppsintervjuer synliggöra vad förskollärare och barn har för perspektiv på olika familjer med fokus på samkönade familjer. Samt hur det kan arbetas med detta på förskolan. LÄS MER
17. Professionellt förhållningssätt mellan förskollärare i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet är att undersöka vad förskollärare uppfattar att ett professionellt förhållningssätt mellan kollegor innebär. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER
18. Barn och sexualitet : En intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns sexualitet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Ämnet för examensarbetet är barns sexualitet och hur förskollärare förhåller sig till detta i sin profession. Syftet med arbetet är att synliggöra och diskutera problematiken kring förskolans förhållningssätt till barns sexualitet. LÄS MER
19. "Vi har barnen gemensamt" : Kvalitativa intervjuer med förskollärare om föräldrasamverkan i förskolan
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare talar om föräldrasamverkan samt hur de förhåller sig till sitt särskilda ansvar enligt styrdokumenten som behandlar förskola och hem. Undersökningen utgår ifrån följande frågor: Vilka olika samverkansformer finns det och används i förskollärarens arbete? Hur beskriver förskollärare sitt arbete/uppdrag kring föräldrasamverkan? Hur talar förskolläraren om sitt särskilda ansvar? Det sociokulturella perspektivet är uppsatsens teoretiska utgångspunkt, där tyngdpunkten ligger på samspel och kommunikation mellan människor. LÄS MER
20. Inkludering eller exkludering av barn i behov av stöd i förskolan
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få personal i förskolan att få syn på sitt förhållningssätt gentemot barn i behovav stöd samt få dem att tänka om och vidare. Detta för att de skall kunna utvecklas och komma vidare bådepersonligt samt professionellt.Min frågeställning baseras på syftet för studien. LÄS MER