Sökning: "professionellt förhållningssätt förskollärare"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden professionellt förhållningssätt förskollärare.

  1. 11. Förskollärares och barnskötares tankar om professionellt förhållningssätt och makt i arbetslaget : ”Vi bygger ett fundament, antingen bygger man ett korthus som lätt rasar eller så bygger man med cement”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Jeanette Berg; Jennifer Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Arbetslag; förskola; hierarki; professionellt förhållningssätt; makt; sociala roller;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur förskollärare och barnskötare beskriver professionellt förhållningssätt och makt gentemot varandra som kollegor samt hur professionellt förhållningssätt och makt kommer till uttryck i praktiken. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta deltagare. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares och barnskötares professionella förhållningssätt i förskolan. : - En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare och fyra barnskötare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Comstad; Sureeporn Thoolongpia; [2015]
    Nyckelord :förskollärare; barnskötare; arbetslaget; professionellt förhållningssätt; kompetens; ansvar; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare respektive barnskötare upplever sina yrkesroller och sitt samarbete emellan varandra i förskolan. Vi använder en kvalitativ metod i vår studie, där semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra förskollärare och fyra barnskötare. LÄS MER

  3. 13. När sitt bästa inte är bra nog : En essä om att stå mellan kollegor och chef på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Caroline Lundqvist Moberg; [2015]
    Nyckelord :Child security; Risks; Tacit knowledge; Professional role; Leadership; Preschool; Curriculum; Approach; Barnsäkerhet; Risker; Tyst kunskap; Arbetsroller; Ledarskap; Förskola; Läroplan; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med den här essän är att synliggöra svårigheter i förskolans värld. I förskolan är man omgiven av människor med olika bakgrunder, kunskaper och erfarenheter. Jag som pedagog, ska kunna förhålla mig professionellt till medarbetare, föräldrar och ledning. LÄS MER

  4. 14. Inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på sin egen betydelse som möjliggörare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Liv Brekell; Josefin Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; normalitet; avvikelse; särskilt stöd; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en förståelse för förskollärares syn på inkludering, normalitet och avvikelse, samt barn i behov av särskilt stöd. Vi vill också få ökade kunskaper om vilka förutsättningar som krävs, och vad förskollärarna själva anser att deras egen roll har för betydelse i arbetet med att skapa en inkluderande barngrupp. LÄS MER

  5. 15. Förskolläraren i mötet med barnet : Vad som utmanar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Henny Bäcklund; Katrin Nörthen; [2014]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; utmanande beteende; förhållningssätt; föräldrasamverkan; kompetens; handledning; utveckling; yrkesprofession; kollegialt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vilka beteenden i mötet med barnet som förskolläraren finner utmanande. Fem intervjuer har genomförts på fem olika förskolor. Genom en kvalitativ studie har förståelse för hur förskolläraren upplever beteende som verkar utmanande bland barn ökat. LÄS MER