Sökning: "professionellt förhållningssätt förskollärare"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden professionellt förhållningssätt förskollärare.

  1. 6. Pedagogiskt ledarskap : En kvalitativ undersökning om förskolläraressyn på ledarskap i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Nilsson; Nathalie Stridh; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; förskollärare; kvalitativ metod; normativ styrning;

    Sammanfattning : Inledning Vi har undersökt olika ledarskapsstilar i förskolan och hur de påverkar barnen. Studien handlar även om att undersöka vilken typ av ledarskap en förskollärare bör utöva i praktiken. LÄS MER

  2. 7. Förskolans lärmiljö i förhållande till barn med koncentartionssvårigheter : Förskollärares didaktiska val i relation till en likvärdig förskola

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Arabela Cosovic; Therese Persson; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; lärmiljö; förhållningssätt; likvärdighet; koncentrationssvårigheter; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om didaktiska val som några yrkesverksamma förskollärare gör samt hur de anpassar lärmiljön till barn med koncentrationssvårigheter för att möjliggöra en likvärdig förskola.   Genom en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fem verksamma legitimerade förskollärare undersöks hur informanter definierar barn med koncentrationssvårigheter vilka didaktiska val de gör samt vilka är betydelsefulla faktorer för deras arbete. LÄS MER

  3. 8. Förskollärares erfarenheter av samverkan i vardagskontakten på förskolan : - med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sandra Olsson; Jonna Larsson; [2017]
    Nyckelord :Collaboration; Preschool - Home; Communication; Conversation; Participation; Influence; Samverkan; Förskola - hem; Kommunikation; Samtal; Delaktighet; Inflytande;

    Sammanfattning : Vårt syfte var att undersöka förskollärares erfarenheter av samverkan i vardagskontakten på förskolan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Samverkansuppdraget fyller en stor funktion i förskollärarens yrkesroll och det är därför av stor vikt att kommunikationen mellan förskollärare och vårdnadshavare fungerar för att kunna uppnå en god samverkan mellan förskola och hem. LÄS MER

  4. 9. Det är barn överallt, precis överallt! : En essä om frånvarande pedagoger och kunskapens betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annika Wellsmo; [2017]
    Nyckelord :Ethics; value-system; leadership; practical knowledge; communication; power; reflection; Förskola; etik; värdegrund; ledarskap; praktisk kunskap; kommunikation; makt; reflektion;

    Sammanfattning : Min vetenskapliga essä tar sin utgångspunkt i två självupplevda berättelser tagna ur mitt yrkesliv inom förskolan. Dilemmat handlar om frånvarande pedagoger och deras oförmåga att hantera den stora barngruppen i krävande situationer. LÄS MER

  5. 10. Konsten att förhålla sig professionellt : En kvalitativ studie om åtta förskollärares syn på vad som omfattar ett professionellt förhållningssätt i en mångkulturell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Kåll; Lundberg Jennie; [2016]
    Nyckelord :Professionellt förhållningssätt; mångkulturell förskola; förskollärare; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra vad som innefattar ett professionellt förhållningssätt i en mångkulturell förskola, samt hur förskollärare arbetar för att vidareutveckla ett sådant förhållningssätt. Som metod har semi-strukturerade intervjuer genomförts med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER