Sökning: "reflektionssamtal"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade ordet reflektionssamtal.

  1. 11. Specialpedagogisk handledning och vad den leder till

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joanna Ekström Larsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Förändring; Handledning; Kompetensutveckling; Pedagoger;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractEkström Larsson, Joanna (2019). Specialpedagogisk handledning och vad den leder till. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Hur synliggör man de tysta barnen i förskolan : En essä om om hur vi som pedagoger ska kunna stärka de "tysta" barnen

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lotta Rådh; [2016]
    Nyckelord :preschool; building bridges; make visible; professional role.; förskola; bygga broar; synliggöra; min yrkesroll;

    Sammanfattning : Jag har i mitt skrivande reflekterat kring min egen kunskap och erfarenhet samt har genom mina tankar kopplat till relevant litteratur. Reflektionerna har till större del varit runt mitt dilemma men även kring mycket annat som rör den dagliga verksamheten. LÄS MER

  3. 13. Sjuksköterskornas upplevelser av att arbeta med tvångsåtgärder inom psykiatri

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Camilla Bengtsson; Kristin Gisladottir; [2015]
    Nyckelord :Omvårdnad; psykiatri sjuksköterska; tvång; tvångsinläggning;

    Sammanfattning : Isolering, bältning och tvångsmedicinering är exempel på tvångsåtgärder som förekommer inom psykiatrin världen över. Sjuksköterskor möter patienter som tvångsvårdas, och ansvarar för att skapa relationer med dem. LÄS MER

  4. 14. Läsa för att förstå : En studie om lärares erfarenhet och deras reflektioner över strukturerade textsamtal i grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Öyvind Rödland; Sofia Bergklint; [2015]
    Nyckelord :Strukturerade textsamtal; läsförståelse; grundsärskolan; reciprok undervisning; reflektionssamtal; aktionsforskning; fenomenografisk analys;

    Sammanfattning : Undervisningen i grundsärskolan behöver ge eleverna möjlighet att samtala och reflektera om texter. Forskning antyder att textsamtal inte prioriteras och att läsförståelse kommer i skymundan i en mer traditionell läsundervisning. LÄS MER

  5. 15. Visionen är EN skola för ALLA - Utmaningar på vägen : En kvalitativ fallstudie ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Karin Fredriksson; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; elevperspektiv; en skola för alla; inclusive; inkludering; integrering; sociokulturellt perspektiv; special education; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Sverige utmärker sig internationellt genom att erbjuda en särskild skolform för elever med utvecklingsstörning. Begreppet "en skola för alla" har debatterats flitigt under årens lopp och enligt en statlig utredning ska grundsärskolan och grundskolan samverka i en sammanhållen skola. LÄS MER