Sökning: "reflektionssamtal"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet reflektionssamtal.

  1. 16. Elevinflytande på tid : En aktionsforskningsstudie om att involvera elever i planeringsprocessen i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Mimmi Andersson; Cecilia Larsson; Jennie Larsson; [2014]
    Nyckelord :Delaktighet; elevinflytande; idrott och hälsa; involvering; planering;

    Sammanfattning : Aktionsforskningens syfte är att öka elevers delaktighet i ämnet idrott och hälsa genom att involvera dem i planeringsprocessen. Detta eftersom elever sällan tillåts vara delaktiga i utformandet av undervisningen och därmed saknar förståelse för dess syfte och innehåll. LÄS MER

  2. 17. "Vi vill förändra!" : Pedagogers och barns tankar om den fysiska miljöns utrymme och inredning på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Meta Dest; [2014]
    Nyckelord :Aktionsforskning; ECERS; Fenomenologi; Fysisk miljö; Förskola; Inkludering; Kvalitet; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön i förskolan kan innebära både möjligheter och hinder i arbetet med att skapa en inkluderande miljö. För att lyfta vilka faktorer i förskolans utrymme och inredning som påverkar kvaliteten och verksamhetens förutsättningar att skapa en miljö som präglas av inkludering och delaktighet är det systematiska kvalitetsarbetet viktigt. LÄS MER

  3. 18. "Vi pratar aldrig om makt" - en studie om förskolepersonals föreställningar, intentioner och former för makt och motstånd i konstruktionen av det professionella subjektet

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Hansen; [2014]
    Nyckelord :preschool; construktion of the subject; professional subject; discourse; power; technologies of power; resistance; förskola; subjektskonstruktion; professionellt subjekt; diskurs; makt; styrningstekniker; motstånd;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att vidga förståelsen kring hur förskolepersonal konstruerar sitt professionella subjekt. Förskolepersonalens föreställningar om och intentioner i verksamheten visar på olika former för makt och motstånd i deras positionering som professionella. LÄS MER

  4. 19. Reflektionssamtalets möjligheter och begränsningar : En undersökning om det stöttande reflektionssamtalet som skrivutvecklande metod inom Sfi-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Maja Lind; [2010]
    Nyckelord :reflection conversations; reflection; writing development; scaffolding; reflektionssamtal; reflektion; skrivutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Writing is a critical element for many of the second language learners that I’ve encountered in my work as a Swedish teacher. Therefore, on the basis of Jerome Bruners theories of reflec-tion and learning, was the purpose with this study to examine the scaffolded structured reflec-tion conversation as a method for writing development. LÄS MER

  5. 20. Hur är det när det är ITiS (IT i skolan) för Eleven? En studie av elevens arbetssätt i skolan i sitt deltagande i ITiS, ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Ann-Sofie Andersson; [2007]
    Nyckelord :IT i skolan; elevens arbetssätt; deltagande i ITiS; lärande i skolan; arbetssätt ur elevperspektiv; IT och skolutveckling;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet för studien är att identifiera och kartlägga elevers arbetssätt inom ramen för utvecklingsarbetet med ITiS. Dessutom kommer betydelsen av en sådan praktik i relation till elevers lärande att studeras. Införandet av IT i skolan (ITiS) innebär förändringar i lärandeprocessen. LÄS MER