Sökning: "sakfrågor"

Visar resultat 16 - 20 av 95 uppsatser innehållade ordet sakfrågor.

  1. 16. FACEBOOK – HÄR SNACKAR VI POLITIK - En jämförande studie av riksdagspartiernas användning av Facebook i valrörelser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Axel Blomdahl; Elias Källén; Peter Lindqvist; [2020-06-25]
    Nyckelord :Facebook; politisk kommunikation; riksdagsval; sociala medier; valkampanj;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur svenska politiska partier har använt sig av Facebook under de två senaste riksdagsvalen för att kommunicera med mottagarna. Teori: Studier i politisk kommunikation på sociala medier, nätverkslogik och dagordningsteorin Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 1085 inlägg som riksdagspartierna publicerade på Facebook under månaden innan riksdagsvalen 2014 och 2018 Resultat: Undersökningen visade att riksdagspartierna har förändrat sin kommunikation på Facebook i flera avseenden mellan valrörelserna 2014 och 2018. LÄS MER

  2. 17. ATT SLÅ, ELLER INTE SLÅ, ÅT ALLA HÅLL? - En kvantitativ innehållsanalys av partiskhet i det politiska satirprogrammet Svenska nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mårten Brorsson; Måns Ericsson; Mathias Hegeland; [2020-06-25]
    Nyckelord :Partiskhet; politisk satir; public service;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer partiskhet i SVT:s politiska satirprogram Svenska nyheter. Teori: Studier i mediernas partiskhet, nyhetsvärdering och medielogik Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: Säsong 3 och 4 av Svenska nyheter. Totalt 20 avsnitt á 30 minuter. LÄS MER

  3. 18. Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Skånberg; [2020-02-03]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; MAX; McDonald’s; varumärke; CSR;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö. Teori: Retorik, varumärke, Cororate Social Responsibility, legitimering Metod: Kritisk retorikanalys Material: Fyra reklamfilmer vardera från MAX respektive McDonald’s Sverige Resultat: Klimatfrågan beskrivs inte explicit, istället talar man om sakfrågor relaterade till klimatfrågan. LÄS MER

  4. 19. Den mångkulturella skolan och arbetet med värdegrunden : En kvantitativ enkätstudie om lågstadielärares attityd till värdegrunden i samband med mångkulturell undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ulrika Ward; [2020]
    Nyckelord :didactics in religious education; multicultural education; teachers’ attitudes; value systems; survey research; Mångkulturell utbildning; värdegrunden; religionsdidaktik; attityd; enkätstudier;

    Sammanfattning : This study investigates teachers’ attitudes toward value systems in the context of multicultural education. It highlights the importance of a functioning multi-cultural school as well as that of ongoing work with value systems. LÄS MER

  5. 20. Väljarströmmen från Moderaterna till Sverigedemokraterna 2018: En kvantitativ studie om väljares prioriteringar i sakfrågor

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Henriks; Ruben Trossmark; [2020]
    Nyckelord :Väljarström; Sakfrågeprioritering; Issue ownership; Issue voting; Partival; Social Sciences;

    Sammanfattning : De stora förändringarna som varit i svensk politik de senaste åren visar sig inte minst i Sverigedemokraternas framväxt. Följande studie ämnar därför förklara den största väljarströmmen i riksdagsvalet 2018, som var från Moderaterna till Sverigedemokraterna. LÄS MER