Sökning: "sensoriskt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sensoriskt lärande.

  1. 1. Skiljer sig effekten på den sensomotoriska kontrollen vid explicit respektive implicit proprioceptionsträning av nacken? : En pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Olsson; Johanna Wallin; [2023]
    Nyckelord :Explicit och Implicit nackträning; Proprioception; Sensomotorisk kontroll; VR-teknik.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nacksmärta är en av de vanligaste muskuloskeletala åkommorna och ett av våra stora folkhälsoproblem idag. Tjugofem procent av alla patienter som söker fysioterapi representeras av nackrelaterade besvär. LÄS MER

  2. 2. Hur undervisar förskollärare matematik i förskolan? : En intervjustudie om matematikundervisning för toddlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Karlsson; Jessica Löfström; [2020]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; förskola; förskollärare; matematik; toddlare; undervisning; vardagsmatematik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare undervisar i matematik för yngsta barnen, 1–3 år, i förskolan. Följande två frågeställningar undersöks i studien; Hur beskriver förskollärarna sin matematikundervisning med de yngre barnen för att främja barns lärande i matematik? Hur utformar förskolläraren planerad matematikundervisning för de yngre barnen i förskolan? Metoden i studien är semistrukturerande intervjuer, som utförts med elva förskollärare på sju olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet : en kvalitativ studie kring utvecklingen av mellanmål i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Ottosson; Annika Stuhre; [2017]
    Nyckelord :Förskola; mellanmål; barnperspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Inledning: Flertal barn spenderar mycket tid på förskolan i Sverige, vilket innebär att de äter flera mål mat där om dagen. Barnen har rätt till att uttrycka sina åsikter och de vuxna ska ta det i beaktande. LÄS MER

  4. 4. Barns informella lärande i utemiljöer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Rebecka Ingemansson; [2016]
    Nyckelord :lärande; utveckling; barn; lek; utemiljöer; natur; landskapsarkitektur; sensoriskt; informellt;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skrivits i syfte att översiktligt undersöka frågeställningarna: *På vilket sätt kan utemiljöer påverka barns informella lärande? *Hur kan utemiljöer gestaltas för att stimulera barns informella lärande? Uppsatsen har sammanställts genom en kvalitativ litteraturstudie av främst artiklar och böcker skrivna inom ämnesområdena; pedagogik, miljöpsykologi, utvecklingspsykologi och landskapsarkitektur. Uppsatsen innehåller även ett designförslag över en lekmiljö designad för att stimulera barns informella lärande. LÄS MER

  5. 5. Smakprofil av Tilapia (Niltilapia) : en jämförelse av vakuumförpackad Tilapia över tid.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marcus Bohman; Per Magnusson; [2016]
    Nyckelord :Tilapia; Sensory; Recirculating aquaculture system; Sensory profile; Shelf-life; Fish; Geosmin; Tilapia; Sensorik; Recirkulerande vattenbruk; Smakprofil; Lagring; Fisk; Geosmin;

    Sammanfattning : Fler svenskar vill konsumera mer inhemskt producerad fisk. Scandinavian Aquasystems odlar och försöker introducera fisken tilapia på svenska marknaden. Tilapia är en fisk som precis börjat göra intåg i Europa men är stor runtomkring resten av världen. LÄS MER