Sökning: "skapande verksamhet i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden skapande verksamhet i skolan.
21. När tilltal blir trösklar : En studie i hur museum och skola samarbetar för att bemöta elever med funktionshinder
Magister-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studien belyser hur bemötandeaspekten av tillgänglighetsarbete för elever med funktionshinder kan se ut i samarbetet mellan museum och skola. Jag har intresserat mig för hur man som institution ser på den psykosociala miljön och vilka insatser man gör på museet i den pedagogiska verksamheten för att nå ökad tillgänglighet och bättre bemötande. LÄS MER
22. "Om man inte får chansen att uttrycka sig, känns det som man inte är värd ett skit". En studie om pedagogers syn på hur estetiska ämnen kan främja lärande och utveckling hos särskoleelever
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på en särskola talar om estetiska ämnens betydelse för att främja lärande och utveckling för eleverna, samt hur detta gestaltar sig i praktiken. Teori: Vi utgår från ett sociokulturellt perspektiv som bl.a. innebär att allt man lär sig sker i samspel med andra människor. LÄS MER
23. Barn ritar väl ändå! : en undersökning om förutsättningar för bild- och formverksamhet för yngre barn i skola och fritidshem
Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om förutsättningar för skapande verksamhet för barn i årskurs 1 och 2 samt på fritidshem i Stockholmstrakten. När och hur används skapande verksamhet? Bilder i skolan tillverkas exempelvis med olika syften, dels för att illustrera berättelser eller som hjälp att lättare förstå basämnen. LÄS MER
24. ”Varför skulle man inte kunna blanda?” Förskoleklass och år 1 i integrerad verksamhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Lpo 94 (Utbildningsdepartementet) är fastställd av regeringen och liggertill grund för verksamheten i förskoleklassen och skolan. 1998 fastställdesförskoleklassreformen av regeringen och syftet med denna var att den pedagogiskaverksamheten som finns i förskoleklassen skulle lyftas i in i klassrummet och ge ökadmöjlighet till lek, skapande och utforskande för eleverna samt att övergången frånförskoleklass till skola skulle bli smidigare. LÄS MER
25. Ämnesövergripande undervisning – En kvalitativ undersökning om lärares tankar om tema- och projektarbete i skolan.
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte och frågeställningar:Undersökningen syftar till att med utgångspunkt ifrån styrdokumentens perspektiv undersöka lärares uppfatt-ningar om ett ämnesövergripande arbetssätt. Uppsatsen syftar till att ta reda på lärares tankar i grundskolanstidigare åldrar om elevers lärande och utveckling utifrån ett ämnesövergripande perspektiv. LÄS MER