Sökning: "social media lärande organisationer"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden social media lärande organisationer.

  1. 1. Attrahera generation Z: Anställdas Employer Branding arbete på sociala medier : En kvalitativ flerfallsstudie baserat på anställda med Employer Branding ansvar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonna Mårtensson; Kristina Carp; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; Social Media; Employer Branding; Communication; Attract; Generation Z; Sociala Medier; Employer Branding; Arbetsgivarvarumärke; Kommunikation; Attrahera;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sociala mediers inverkan på samhället har genererat fundering kring hur sociala medier används för att stärka arbetsgivarvarumärket. Det visas ständigt hur företag väljer att marknadsföra sig via sociala medier för att locka kandidater med vad de har att erbjuda. LÄS MER

  2. 2. Cyber-vettings etiska dilemma i rekryteringsprocesser : En komparativ fallstudie mellan yngre och äldre rekryterares syn på fenomenet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alain Fatrous; William Scherling; [2023]
    Nyckelord :Cyber-vetting; Ethical dilemma; Recruiters; Age-differences; Recruitment process; Internal conflicts; Cyber-vetting; Etiskt dilemma; Rekryterare; Åldersskillnader; Rekryteringsprocess; Interna konflikter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Felrekryteringar är ett återkommande företagsekonomiskt problem, där organisationer får stå för dyra konsekvenser när de inträffar. Det finns olika metoder för att undvika felrekryteringar och således har ett fenomen vid namn cyber-vetting fått större uppmärksamhet, vilket är att rekryterare granskar kandidaters sociala medieprofiler för att få en bättre förståelse av kandidaterna. LÄS MER

  3. 3. Ungdomspartiers Roll : - En studie om ungdomspartiers förmedlande av den egna rollen inom den svenska demokratin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nataniel Johansson; Kevin Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Youth parties; democracy; Sweden; Political institutions; Ungdomspartier; Robert A Dahl; Ung vänster; Liberala ungdomsförbundet; Ungsvenskarna; Demokrati; Sverige; Politiska organisationer;

    Sammanfattning : Denna uppsats skrevs med syftet att undersöka hur ungdomspartier förmedlar den egna rollen som har sitt syfte att bidra till demokratin i Sverige. Detta gjordes genom att använda Robert. A Dahls teori kring den demokratiska processen som analysverktyg. LÄS MER

  4. 4. Digital relationsutveckling : En enkätundersökning av arbetsrelationers utveckling sedan införandet av distansarbete

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :David Jonsson; Jonathan Rudholm Kriström; [2021]
    Nyckelord :Social support; digitalization; remote work; LMX; work design; work relationships; Socialt stöd; digitalisering; distansarbete; LMX; arbetsdesign; arbetsrelation;

    Sammanfattning : År 2015 arbetade ca två procent av europeer på distans. Idag arbetar drygt 40% av Sveriges arbetsföra (15-74 år) befolkning hemifrån, varav en stor andel beror på de förändringar av förutsättningar som Covid-19 pandemin medfört. LÄS MER

  5. 5. Bjuder din organisation in till att arbeta med sociala medier som ett verktyg för kunskapsdelning? : Uppfattningar kring sociala mediers möjligheter till kunskapsdelning i en organisation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Mimmi Niemi; Klara Kalén; [2021]
    Nyckelord :Social Media; Enterprise Social Media; Knowledge Management; Learning Organizations; Knowledge Sharing; Affordance.; Sociala medier; Enterprise social media; Knowledge Management; Lärande organisationer; Kunskapsdelning; Affordance.;

    Sammanfattning : Användningen av sociala medier i organisationer har ökat och bland annat kan det unika verktyget användas för att supporta kunskapsdelning mellan individer inom och bortanför organisationens gränser. En förståelse av individens upplevelse av sociala medier är kritiskt för såväl informatikforskningen samt för organisationer som kan dra lärdom av det vid införande av sociala medier i verksamheten. LÄS MER