Sökning: "social phobia"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden social phobia.

  1. 1. Engagement Evaluation of Content of an Internet-based Cognitive Behavioral Therapy (iCBT) Mobile Application: An Observational, Quantitative Study of Usage Data

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Diego Civera; [2023]
    Nyckelord :Engagement; CBT; internet-based Cognitive Behavioral Therapy; Analytics; Feasibility; Adherence;

    Sammanfattning : Background: Digital mental health interventions (DMHI) hold promise for addressing mental health needs on a large scale. Among these interventions, Internet-based Cognitive Behavioral Therapy (iCBT) has proven effective in tackling various mental health issues. LÄS MER

  2. 2. A Disorder of The Emotional Brain : Neural Correlates of Body Dysmorphic Disorder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Frida Larsson Torri; [2022]
    Nyckelord :body dysmorphic disorder; neural correlates; limbic system; emotional limbic system; cognitive neuroscience;

    Sammanfattning : Body Dysmorphic Disorder (BDD) is a mental disorder where the patient is preoccupied with a misperceived deficit in their appearance. It is a common disorder (~2% prevalence worldwide), leaving the patients significantly disabled and distressed. Comorbid disorders such as social phobia, depression, and anxiety disorders appear frequently. LÄS MER

  3. 3. "Hen vill ju bara inte prata" : En kvalitativ studie kring förskollärares metoder i arbetet med selektiv mutism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Eriksson; Ida Johansson Hellström; [2022]
    Nyckelord :Selective mutism; preschool; preschool teacher; approach; method; children with anxiety; children with social phobia; Selektiv mutism; förskola; förskollärare; förhållningssätt; metod; ångest hos barn; social fobi hos barn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin grund i fyra förskollärares erfarenheter av selektiv mutism i förskolan. Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares metoder i arbetet med selektiv mutism i förskolan. Föreliggande studies metod tar sin grund i ett kvalitativt tillvägagångssätt med en fenomenologisk inriktning. LÄS MER

  4. 4. Exponeringsbaserad VR-behandling för fobier: en systematisk litteraturöversikt av forskningskvaliteten

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Henrik Altréus; Tony Kaveh; [2021]
    Nyckelord :virtual reality; VRET; exposure therapy; phobia; social; anxiety; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Under årens lopp har det gjorts flera randomiserade kontrollerade studier (RCT) som stödjer effekt av VRET (Virtual Reality Exposure Therapy) vid behandling av fobier. Det har verkar dock ha saknats tillräcklig granskning av den övergripande kvaliteten på dessa studier. LÄS MER

  5. 5. Kan SSRI-preparat ha effekt vid behandling av ångestsyndrom hos barn och ungdomar?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Madeleine Persson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vid stress utlöst av saker eller situationer kan kroppen reagera med ångest som svar. Det är normalt för alla människor att känna ångest, oro och rädsla, men i de fall där personen får påverkad normalutveckling eller en påverkad psykosocial funktion finns det risk för att personen lider av ett ångestsyndrom. LÄS MER