Sökning: "sociala medier politik kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden sociala medier politik kommunikation.

  1. 1. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER

  2. 2. Den digitaliserade politikern : En kvalitativ socialsemiotisk studie på hur svenska partiledare konstruerar ett personligt varumärke på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Klara Villebeck; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Political marketing; Personal branding; Personalization; Social semiotics; Social media; Mediatized politics; Instagram; Politisk kommunikation; Politisk marknadsföring; Personligt varumärke; Personalisering; Socialsemiotik; Sociala medier; Medialiserad politik; Instagram;

    Sammanfattning : Den politiska kommunikationen har alltid varit nära kopplad till medier och i ett ständigt förändrat medielandskap har politiska partier och aktörer desto mer varit i behov av att anpassa sina strategier för att nå ut med sina budskap. Till följd av digitaliseringens stora genomslag har den visuella politiska kommunikationen blivit mer betydelsefull än någonsin tidigare där politiker kan kommunicera direkt till sina följare genom sociala plattformar. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar sociala medier gymnasieelevers intresse för politik?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Tilde Tokle; [2022]
    Nyckelord :Social media; Politics; Political information; Sociala medier; Politik; Politisk information;

    Sammanfattning : Användandet av sociala medier ökar i samhället, både som källa till information men även för diskussion på olika plattformar. Politiska partier använder därmed sociala medier för kommunikation med potentiella väljare, men även opinionsbildare utan officiella uppdrag har idag möjlighet att sprida åsikter på diverse kanaler. LÄS MER

  4. 4. Politicians’ Instagram personas in relation to Swedish politics : A discourse analysis of personas from a gender point of view of Swedish political party leaders’ Instagram accounts

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för genusforskning (from 2013)

    Författare :Emelie Bröms; [2022]
    Nyckelord :gender performativity; persona; rhetoric; social media; Instagram; politics; party leaders; political communication; Sweden; persona; retorik; sociala medier; Instagram; partiledare; politik; politisk kommunikation; Sverige; persona; performativitet;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate how the leaders for the Swedish parliamentary parties appear on their official Instagram accounts. By conducting a discourse analysis, looking at both text, visual images, and the combination of the two in the Instagram posts, the intention is to analyse how gender is being performed through the rhetorical concept of persona. LÄS MER

  5. 5. Politiker som varumärken - innan och efter digitaliseringen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Lovisa Wennberg Fagerhem; Naomi Hailemeskale; [2022]
    Nyckelord :social media; digitalization; political branding; political communication; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since the emergence of social media, politicians and political parties have adopted new platforms to communicate with voters. Historically, political branding has taken place in traditional media, however, as society has become more digitalized, such branding has switched platforms. LÄS MER