Sökning: "specialundervisning dyslexi"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden specialundervisning dyslexi.

  1. 6. Alternativa verktyg främjar lärandemöjligheter för elever i läs- och skrivsvårigheter - sett ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Bitte Montén; [2014]
    Nyckelord :assistive technology; alternativa verkyg; kompensatoriska hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; en-till-en; specialundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse av några pedagogers erfarenheter av och inställningar till alternativa verktyg, när elever är i läs- och skrivsvårigheter med frågeställningarna: Vilken inställning har pedagoger till alternativa verktyg? Hur beskriver pedagoger att alternativa verktyg används när elever är i läs- och skrivsvårigheter? På vilket sätt kan alternativa verktyg främja lärandemöjligheter när det gäller elever i läs- och skrivsvårigheter sett ur pedagogers perspektiv? Vilka utmaningar finns, enligt pedagoger, i användningen av alternativa verktyg?   .. LÄS MER

  2. 7. Elever med dyslexi i engelskundervisningen : Engelska för dyslektiska elever i år 4 och 5

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Caroline Möllerman; [2013]
    Nyckelord :dyslexi; engelskundervisning; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att beskriva och analysera hur engelskundervisningen i åk 4-5 är utformad för att stötta elever med dyslexi i relation till Skollagens föreskrifter (SFS 2010: 800) om hur alla barn och elever har rätt till att få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. I Skolinspektionens kvalitetsgranskning visar det sig att de dyslektiska eleverna inte alltid får en anpassad undervisning. LÄS MER

  3. 8. Läsflyt : En interventionsstudie på två läsmetoders effekter på läsförmågan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marianne Ljunggren; [2010]
    Nyckelord :decoding strategy; dyslexia; orthographic decoding; phonological decoding; reading fluency; alfabetisk fonologisk läsning; automatisering; dyslexi; läsflyt; ordavkodningsstrategi; ortografisk läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syfte: Att undersöka två läsmetoders effekter på tolv elever från skolår 2, 3 och 4 avseende fonologisk och ortografisk läsförmåga, läsflyt, läsförståelse och RAN (Rapid Automatic Naming) samt jämföra resultaten med en grupp elever som fått traditionell specialundervisning under samma tid.   Metod: 52 elever genomförde en screening med avseende att mäta läsflyt och läsförståelse. LÄS MER

  4. 9. Jag har inte varit så duktig innan....Undervisning av elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Diana From Brobeck; Lotta Nilsson; [2007]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; specialundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : Det här är en undersökning om hur man undervisar och planerar undervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi på två skolor på en mindre ort i Skåne. Genom nio kvalitativa intervjuer kom vi fram till att elever gärna går till specialläraren för att få enskild undervisning. LÄS MER

  5. 10. Specialpedagogiska insatser - på vilket sätt för att ge effekt? : Betydelsen av insatsernas tidpunkt och innehåll för barn i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Catharina Tjernberg; [2006]
    Nyckelord :dyslexia; language impairment; decoding; literacy; linguistic awareness; phonological awareness; reading and writing difficulties; språklig medvetenhet; läs- och skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; dyslexi; språkstörning; avkodning;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras skriftspråksutvecklingen hos sex elever i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien är att klarlägga vilken roll specialpedagogiska insatser spelar för elevers skrift-språkliga utveckling. LÄS MER