Sökning: "stress inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden stress inlärning.

  1. 1. TESTBASERAT LÄRANDE : Lärare och elevers uppfattning av testbaserat lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nargis Panahi; Sara Salsbring; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; utspridd övning; inlärningsstrategier; pedagogiska metoder; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är en pedagogisk strategi som innebär att undervisningen utformas för att generera kvalitativ information som kan användas av både lärare och elever för att förbättra lärandet. Testbaserat lärande är en undervisningsstrategi där eleverna stimuleras till aktiv inlärning genom att testa och upprepa information och därmed förbättra minnesförmågan och inlärningen. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier och dess betydelse för ungdomars sömn : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Klara Elander; Laureta Sharef; [2023]
    Nyckelord :Adolescent; Sleep; Social media; School nurse; Ungdomar; Sociala Medier; Sömn; Skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ungdomars hälsa påverkas av många faktorer, där sömnen är en viktig del. Konsekvenser av sömnbrist påverkar minnet och försvårar inlärning. Sociala medier upptar en stor del av ungdomars tid och många föräldrar oroar sig för ungdomars skärmtid. LÄS MER

  3. 3. Att bedriva andraspråksundervisning för nyanlända elever med PTSD : En studie om lärares erfarenheter, förutsättningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Lundh; [2023]
    Nyckelord :Teachers; upper secondary school; EFL; group work; cooperative learning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare inom språkintroduktionsprogram arbetar för att stödja nyanlända elever som lider av posttraumatisk stress (PTSD) för att främja deras andraspråksinlärning. För att uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Semi-Supervised Plant Leaf Detection and Stress Recognition

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Márk Antal Csizmadia; [2022]
    Nyckelord :Deep Learning; Object Detection; Semi-Supervised Learning; Semi-Supervised Object Detection; Computer Vision; Djupinlärning; Objektdetektering; Semi-övervakad inlärning; Semi-övervakad objektdetektering; datorseende;

    Sammanfattning : One of the main limitations of training deep learning-based object detection models is the availability of large amounts of data annotations. When annotations are scarce, semi-supervised learning provides frameworks to improve object detection performance by utilising unlabelled data. LÄS MER

  5. 5. Digital självadministrerande kognitiv mätning : En korrelationsstudie mellan psykisk ohälsa och kognitiv funktion undersökt med Mindmores digitala testbatteri

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Charlotte Jansson; [2022]
    Nyckelord :Depression; stress; anxiety; digitized cognitive screening; cognition; executive functions; attention; memory.; Depression; stress; ångest; digital kognitiv mätning; kognition; exekutiva funktioner; uppmärksamhet; minne.;

    Sammanfattning : Digital självadministrerande mätning av kognitiv förmåga gör det möjligt att snabbt och smidigt upptäcka kognitiv nedsättning associerad med psykisk ohälsa. Studien ämnade att undersöka samband mellan självskattning av depression, ångest och stress med prestation på Mindmores digitala självadministrerande testbatteri. LÄS MER