Sökning: "synskada och hjälpmedel"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden synskada och hjälpmedel.

  1. 6. Synskadade barn i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Madeleine Lindgren; Stephanie Chabay; [2013]
    Nyckelord :Barn med synskada; samspel; resurser och hjälpmedel; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barn med synskada i förskolans verksamhet. Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagoger arbetar med att integrera synskadade barn i en grupp med seende barn. Uppsatsen definierar olika typer av synskada, de som nämns är måttligt synskadade, uttalat synsvaga och gravt synskadade eller blinda. LÄS MER

  2. 7. Eynavster : En studie om teknik som hjälpmedel för synskadade i utomhusnavigering

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Ornamo Antar; Elvir Bajagilovic; [2011]
    Nyckelord :visually impaired; navigation; orientation; eyenavster; synskadade; navigering; orientering; eyenavster;

    Sammanfattning : Navigating to different locations isn’t always easy. Imagine then how it is for people with a visual impairment to walk across the street or to get from one point to another. LÄS MER

  3. 8. När världen försvinner : Att lära sig leva med Retinitis Pigmentosa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Elin Mellander; Theres Samuelson; [2007]
    Nyckelord :retinitis pigmentosa; livsvärld; blind; upplevelse; synnedsättning;

    Sammanfattning : Retinitis Pigmentosa (RP) är en ögonsjukdom som leder till blindhet, sjukdomsförloppet varierar från individ till individ och det finns för närvarande ingen botande behandling. Att utveckla en synskada successivt och bli tvungen att anpassa sig efter en ny vardag skapar osäkerhet och ett stort lidande. LÄS MER

  4. 9. "Se mig för här är jag..." : Pedagogers syn på synsinnets betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Pernilla Hjalmarsson; [2007]
    Nyckelord :Eyesight; children with defective vision; development and learning in pre-school; pedagogues; pedagogical support and stimulation; Synsinnet; synskadade barn; utveckling och lärande i förskolan; pedagoger; pedagogiska hjälpinsatser;

    Sammanfattning : Abstract The signification of the eyesight for children’s development and learning- how do pedagogues support and stimulate children with defective vision in their development and learning in pre-school? These issues are based on my purpose of the field survey investigations, where I have interviewed three pedagogues and also performed an observation. My main conclusion and results describe that the vision is the high-powered engine in children’s development and learning. LÄS MER

  5. 10. Rörelsefrihet : En fråga om tillgänglighet, fallstudie Halmstad

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för teknokultur, humaniora och samhällsbyggnad

    Författare :Emma Johansson; [2006]
    Nyckelord :tillgänglighet; funktionshinder; gångvägar; GIS;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om tillgängligheten i staden för personer med nedsatt syn eller med rörelsehinder. De krav de båda grupperna ställer på utformningen av gångvägnätet undersöks och gångvägnätet i Halmstad inventeras för att se om det uppfyller dessa krav. LÄS MER