Sökning: "taktil karta"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden taktil karta.

  1. 1. A participatory approach to the development of specifications for a 3D puzzle for visually impaired and sighted users

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :VASSILIS ALEXANDRAKIS; [2016]
    Nyckelord :Participatory design; 3D puzzle; 3D map; tactile map; visually impaired; blind; scenario based product design; focus group; universal design; usability testing.; Participatory design; 3D pussel; 3D kart; taktil karta; synskadad; blind; scenariobaserad design; fokusgrupper; universell design; utvärdering av användarvänlighet; användbarhetstest.;

    Sammanfattning : Det finns begränsad tillgång till pussel för personer med synfel (inklusive blinda personer). För att undersöka behovet av potentiella användare i 3D kartpussel och identifiera deras preferenser, behov och krav, användes en kvalitativ metod som på engelska kallas ”participatory design”. LÄS MER

  2. 2. Navigera utan karta : Uppmärksamhet vid navigering med vibrotaktilt gränssnitt jämfört med visuellt gränssnitt

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Ariel Blomkvist Rova; Emma Klint; [2016]
    Nyckelord :navigering; gränssnitt; taktil; uppmärksamhet; arbetsminne; bärbar teknik;

    Sammanfattning : Skulle det finnas fördelar med att byta ut visuella gränssnitt mot taktila för att hjälpa personer att navigera? I den här rapporten utvärderar vi hur bra våra testdeltagare var på att uppmärksamma sin omgivning under tiden som de navigerade med en av två, för syftet utvecklade, prototyper. Den ena fungerade som en mer traditionell kartapplikation för smarta telefoner och den andra gav instruktioner via vibrationer mot huden. LÄS MER

  3. 3. A participatory approach to the development of specifications for a 3D puzzle for visually impaired and sighted users

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :VASSILIS ALEXANDRAKIS; [2016]
    Nyckelord :Participatory design; 3D puzzle; 3D map; tactile map; visually impaired; blind; scenario based product design; focus group; universal design; usability testing.; Participatory design; 3D pussel; 3D kart; taktil karta; synskadad; blind; scenariobaserad design; fokusgrupper; universell design; utvärdering av användarvänlighet; användbarhetstest.;

    Sammanfattning : Det finns begränsad tillgång till pussel för personer med synfel (inklusive blinda personer). För att undersöka behovet av potentiella användare i 3D kartpussel och identifiera deras preferenser, behov och krav, användes en kvalitativ metod som på engelska kallas ”participatory design”. LÄS MER

  4. 4. Musikvärldens karta och kompass : En designstudie om hur musik kan åtkomliggöras digitalt med minskade krav på musikkulturell förkunskap

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Pontus Sandevärn; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att kommunikativt sänka kraven på musikkulturell förkunskap vid interaktion med det digitala musikarkivet Every Noise At Once. Studien tog stöd i teorier inom kognitiv semantik och teknisk kommunikation. De metoder som användes var omvärldsanalys, expertintervjuer och receptionsanalys. LÄS MER