Sökning: "tvåstegshypotes"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet tvåstegshypotes.

  1. 1. "Jag känner mina influencers" : En fokusgruppsstudie om unga kvinnors attityder och köpbeteenden inom influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Tilda Bondesson; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; two-step flow of communication theory; consumer behavior; buying process; Influencer marketing; tvåstegshypotes; konsumentbeteende; köpprocess;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge and provide information about the attitudes that young females have about influencers and influencer marketing, but also to examine the factors that persuade them to a purchase that they have been exposed to through influencer marketing on Instagram. The study has a qualitative method and was made by three focus groups. LÄS MER

  2. 2. En riktig vänskap? En studie om vad som bidrar till att åskådare skapar en parasocial interaktion med en influencer på Youtube

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Freja Bonnevier; Emma Holm; [2019]
    Nyckelord :Parasocial interaktion; tvåstegshypotes; personligt budskap; opersonligt budskap; YouTube; influencer; sändare-mottagare modellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med en deduktiv utgångspunkt undersöka vad som bidrar till att urvalsgruppen idag skapar en parasocial interaktion med influencers på YouTube samt vad följderna av detta blir. I genomförandet av denna uppsats har en kvantitativ metod och två kvalitativa metoder använts som utgjort grunden för de empiriska data. LÄS MER

  3. 3. Våga säga nej : en studie av influencers som opinionsbildande aktör

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Wahren; Sandra Skog; [2018]
    Nyckelord :Influencer; opinionsbildning; sociala medier; kändiskapital; textanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur användningen av influencers i Systembolagets antilangningskampanj kan ses som opinionsbildande arbete, men även huruvida tilltalet i budskap varierar beroende på vem avsändaren är. Detta görs i form av en kvalitativ textanalys. LÄS MER

  4. 4. High risk, high reward : En kvalitativ undersökning om hur organisationer resonerar kring möjligheter och risker vid samarbeten med influencers på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Rasmus Andersson; Hanna Mörk; [2018]
    Nyckelord :Tvåstegshypotes; varumärkesbyggande; kommunikation; riskhantering; sociala medier; influencer marketing; influencer.;

    Sammanfattning : Syfte: Målet är att undersöka hur olika organisationer resonerar i termer kring möjligheter och risker i samband med samarbeten med influencers på Instagram. Syftet med detta är att belysa vilka eventuella för- och nackdelar organisationerna ser vid samarbeten med influencers i förhållande till organisationernas egna värderingar och varumärke samt hur potentiella risker vid ett samarbete vägs in. LÄS MER

  5. 5. Opinionsledare i digitaliseringens tidevarv : En kvalitativ studie om unga mäns attityd till digital influencers i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Agné; [2016]
    Nyckelord :Digital influencers; tvåstegshypotesen; reklam; dold reklam; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka ett antal unga mäns attityder och förhållningssätt gentemot digital influencers och reklam som förmedlas via dessa i sociala medier. Detta har studerats genom tre frågeställningar; Hur bemöter de unga männen marknadsföringsmetoden DI i allmänhet? Hur förhåller sig de unga männen till DI genom den egna praktiken (innehåll de själva konsumerar)? Hur ser det upplevda inflytandet av DI ut, gällande deras egna opinioner och handlingar? De teoretiska ramverk som utgör den huvudsakliga grunden för denna studie är Katz och Lazarsfeldt (1955) tvåstegshypotes och dess vidareutveckling av Bennet och Mannheim’s (2006) one-step flow of communication, Uzunoglu & Misci Kip ’s (2014) multi-step flow of communication samt Stuart Halls (2009) teori Encoding/decoding, som handlar om hur publik tolkar medierade budskap. LÄS MER