Sökning: "tysta barn förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden tysta barn förskola.

  1. 16. Pedagogers förhållningssätt till det tysta barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ammie Werner Tufvesson; Filippa Andersson; [2019]
    Nyckelord :Tysta barn; Anknytning; Samspel; Sociokulturellt perspektiv; Miljö; Trygghet; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera pedagogers förhållningssätt gällande det tysta barnet då det ibland riskerar att glömmas bort. Möjliga orsaker till att barnet är tyst har undersökts och strategier för att inkludera det tysta barnet i verksamheten har lyfts. LÄS MER

  2. 17. Barn i samspelssvårigheter i förskolan- En studie kring hur specialpedagoger kan stödja förskollärare i deras arbete med barn i samspelssvårigheter i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Franzén; Annika Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Förskola; lek; samspel; samspelssvårigheter; sociala färdigheter; socialkompetens;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFranzén, Lena och Lindahl, Annika (2019). Barn i samspelssvårigheter i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares upplevelser om barns maktutövande : Utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Siri Estehag; Sofia Karlsson; [2019]
    Nyckelord :makt; dominans; styrning; förskola; genus;

    Sammanfattning : Inledning I samhället finns en generell syn på hur flickor respektive pojkar utövar makt och dominans. Den generella uppfattningen är att flickor använder mer blickar och verbal dominans medan pojkar använder mer fysisk dominans. LÄS MER

  4. 19. "Vad tycker du?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och arbetar med blyga och tillbakadragna barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aurora Christiansen; Matilda Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Blyghet; tillbakadragen; förskola; pedagogik; kvalitativ; intervju.;

    Sammanfattning : Hur kan förskollärare tänka kring de barn som visar en blyghet och tillbakadragenhet och som inte vågar i olika situationer i förskolan? Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med blyga och tillbakadragna barn i förskolans kontext eftersom det är vi förskollärare som skapar förutsättningar för barns utveckling och lärande i förskolan. I denna uppsats belyser vi hur förskollärare beskriver blyghet hos barn och vilka strategier de använder i förskolans verksamhet för att de barn som inte vågar på olika sätt ska få framföra sina åsikter och sina tankar utifrån sina egna förutsättningar. LÄS MER

  5. 20. Gråare och tystare men med mycket kunskap - En studie om förskollärares uppfattningar och strategier om blyga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Elversson; Anna Hernsell; [2018]
    Nyckelord :blyga barn; blyghet; förskola; förskollärare; kvalitativ metod; pedagogik;

    Sammanfattning : Förskolan är en arena där många barn, med olika behov, spenderar en stor del av sin tid. Blyga barn finns i varje barngrupp, vår uppfattning är att de blyga barnen ofta faller mellan stolarna då de är tysta och ”duktiga”. LÄS MER