Sökning: "tysta barn förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden tysta barn förskola.
21. Barns reaktioner mot avbrott - Om maktrelationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka olika typer av avbrott i förskolans verksamhet, hur barn reagerar på dessa och vilka maktrelationer som kan skapas i dessa situationer. Barnen i förskolan blir ofta avbrutna i sin lek eller aktiviteter som de håller på med och utifrån ett maktperspektiv har jag undersökt dessa avbrott och barns reaktioner på dessa. LÄS MER
22. Kommunikationen som lätt glöms bort men säger mer än ord : Pedagogers erfarenheter och resonemang om barns kroppsspråk i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : I det dagliga samspelet med andra människor sker kommunikation på olika sätt. Gester, miner, kroppsuttryck och den verbala förmågan att kommunicera blir synlig även i förskolan. Tidigare forskning visar att kroppsspråket är viktigt för att kunna förstå en annan individ när ord inte säger hela sanningen i en dialog. LÄS MER
23. Hyschandets praktik - En Bra Pedagogik? : En kvalitativ studie med inriktning mot kommunikation, budskap och makt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hyschandets praktik i förskolans verksamhet. Med utgångspunkt från två centrala frågeställningar har vi undersökt pedagogers inställning kring hyschandets praktik, såväl som vad pedagoger använder för alternativ pedagogik för att uppnå samma resultat som när de hyschar barn. LÄS MER
24. Gråzonsbarn i förskolan : En studie om vilka problem och möjligheter sex personal inom förskoleverksamheten upplever i arbetet med gråzonsbarn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en inblick i vilka erfarenheter och upplevelser personalen på två förskolor i södra Sverige har av arbetet med gråzonsbarn samt hur de anpassar verksamheterna till dessa barn. Frågeställningarna som besvaras i studien är: Vilka erfarenheter av problem och möjligheter ger personalen uttryck för kring arbetet med gråzonsbarn? Vilka erfarenheter av specialpedagogiskt stöd kring arbetet med gråzonsbarn ger personalen uttryck för? Genom en kvalitativ studie blev samtliga frågor besvarade. LÄS MER
25. Trösta eller tysta? : En essä om barns rätt till sina känslor
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay is based on two selfexperienced situations. I examine my role as a preschool educationalist where children are prevented from expressing their emotions freely. The essay opens with a description of a middaysnack and the other story tells about a girl who is not allowed to decide herself when her sadness ends. LÄS MER