Sökning: "vad är narrativ teori"

Visar resultat 11 - 15 av 90 uppsatser innehållade orden vad är narrativ teori.

  1. 11. "No good being a witch unless you let people know" : The importance of performance in Terry Pratchett's Wyrd Sisters

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Maria Sköld; [2022]
    Nyckelord :Pratchett; Terry Pratchett; Discworld; Wyrd Sisters; performance; performativity; metafiction; parody; fantasy; theatre; Pratchett; Terry Pratchett; Skivvärlden; Häxkonster; roller; performativitet; metafiktion; parodi; fantasy; teater;

    Sammanfattning : In this analysis of Terry Pratchett’s Wyrd Sisters, I argue that performance of the witch is the most important part of witchcraft on Discworld, and, indeed, what drives the story. To underpin this position, I understand Wyrd Sisters as a work of metafiction and parody, examine witch tropes and stories on Discworld and draw parallels to the weird sisters of Shakespeare's Macbeth. LÄS MER

  2. 12. Elevassistentens roll i fritidshemmet : En kvalitativ studie om elevassistentens arbetsuppgifter, roller och möjligheter till inflytande i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erik Carlbom; Tony Nguyen; [2022]
    Nyckelord :Elevassistenter; elever i svårigheter; fritidshem; inflytande; makt; roller;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka elevassistentens upplevelser av sin yrkesroll och hur arbetsuppgifterna ser ut på fritidshemmet samt rektorers uppfattning om elevassistenternas arbetsuppgifter. De övergripande frågorna vi ville få svar på var; hur upplever elevassistenterna sin roll på fritidshemmet, samt deras möjligheter till inflytande över sina arbetsuppgifter?, hur uppfattar rektorerna elevassistentens roll på fritidshemmet, samt deras möjligheter till inflytande i fritidshemmet och deras arbetsuppgifter? Vi har använt oss av Michel Foucaults teori om makt samt Erving Goffmans teorier om roller och ”masker” och gjort en narrativ analys. LÄS MER

  3. 13. ”Inget är som vanligt” : En fenomenologisk studie om sommarverksamheten i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linn Ahl; Louise Svemark; [2022]
    Nyckelord :Barnpassning; berättelse; fenomenologi; narrativ; planering; sommarverksamhet; spontanitet;

    Sammanfattning : Studien påbörjades med funderingar kring vad som egentligen händer under sommaren på förskolor och om det överhuvudtaget finns någon verksamhet. Syftet med studien är att ta reda på hur verksamheten i form av personal, barn, miljöer och aktiviteter, förändras på sommaren i förskolan. LÄS MER

  4. 14. "Kom inte och säg att jag inte klarar det för då bevisar jag bara att det går!" : En narrativ studie om upplevelsen att få vara en del av en skola för alla.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Stellansson; Josephine Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Deltagande; “Det livslånga lärandet”; “En skola för alla”; Gymnasiesärskola; Inkludering; Intellektuell funktionsnedsättning; Komvux som särskild utbildning;

    Sammanfattning : Individer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller individer i behov av särskilda insatser vill i allt större utsträckning vara delaktiga och inkluderade i samhället samtidigt som röster höjs för att den arbetskraft som samhället förlorat genom den exkludering som fortfarande fortgår måste ses över (SKL, 2016). Studiens syfte var att undersöka hur elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller elever i behov av särskilda insatser själva beskriver och berättar om sina upplevelser av sina individuella möjligheter till lärande och utveckling inom ramen för “en skola för alla” och tanken om “det livslånga lärandet”. LÄS MER

  5. 15. ”Jag får försöka tills det går”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Erika Bettinger; Malin Jonsson; [2021-02-08]
    Nyckelord :motivation; grundsärskolan; elevperspektiv; sociokulturella perspektiv; KASAM; medbestämmandeteori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem motivation i sin skolvardag? Vilka inre och yttre faktorer lyfter eleverna fram som betydelsefulla för sin motivation i undervisningen? Vilken betydelse anser eleverna att lärare har för deras motivation och lärande? Teori: Teoretisk inramning för studien är sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER