Sökning: "ytinlärning"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade ordet ytinlärning.
6. Datorer som förändringsredskap i dagens undervisning : en studie kring hur IKT inflytande i utbildningssektor påverkade undervisning och lärande
M1-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Användning av datorer och Informations- och kommunikationsteknologier (IKT) har förändrat människors sätt att kommunicera och utbyta information i många områden. Utbildningssektor är en av sektorer där IKT spelar en stor roll. LÄS MER
7. Från F till A : En ny betygsskala för grundskolan
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : I föreliggande uppsats jämförs karaktärsdragen i den vetenskapliga bedömningsdiskursen med den politiska och offentliga diskursen utifrån frågorna: vad talas det om och vad talas det inte om när det gäller: elevers prestation och motivation, utvärdering av skolan, tydlighet/ rättvisa, lärande/examination/undervisning samt urval? Frågorna ställs till de lästa texterna inom de valda diskurserna. Läroplansteori har använts som begreppsligt verktyg och till att synliggöra talet om en flergradig betygsskala. LÄS MER
8. Lärarlett eller elevaktivt? : En studie av sex lektioner i ickelinjära funktioner på gymnasiet
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Matematiklärare brukar ofta ha en förkärlek för katederundervisning. John Hattie (2009) har gjort en metastudie över 800 andra metastudier om vilka faktorer som påverkar elevers studieprestationer, och han menar att direktundervisning ger bättre resultat än exempelvis elevaktiva arbetssätt. LÄS MER
9. Lärarlett eller elevaktivt? : En studie av sex lektioner i ickelinjära funktioner på gymnasiet.
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Matematiklärare brukar ofta ha en förkärlek för katederundervisning. John Hattie (2009) har gjort en metastudie över 800 andra metastudier om vilka faktorer som påverkar elevers studieprestationer, och han menar att direktundervisning ger bättre resultat än exempelvis elevaktiva arbetssätt. LÄS MER
10. Elever som missat logiktåget : Kopplingar mellan gymnasieelevers inlärningsstrategier och multipla intelligenser
Master-uppsats, Naturvetenskapliga fakulteten; Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Den här studien syftar till att klargöra hur gymnasieelevers inlärningsstrategier är relaterade till deras förmågor. Förmågorna synliggjordes som intelligensprofiler baserat på Gardners teori om multipla intelligenser. LÄS MER