Omsorg och lärande, två sidor av samma mynt: : Förskollärares resonemang kring Edu-care.

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Sammanfattning Den här studien är en kvalitativ studie med ett sociokulturellt perspektiv där vi inriktat oss på omsorg, undervisning och lärande och hur dessa begrepp tolkas och upplevs av förskollärare när det handlar om att se omsorgen som en grund för ett lärande. Vi har även undersökt förskollärarnas resonemang kring begreppet Edu-care och hur de uppfattar detta i förskolan. De informanter som ingår i studien är utbildade förskollärare. Den kvalitativa metoden som vi har använt oss av är strukturerade intervjuer som transkriberats för att sedan kunna analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utifrån en tematisk analys visas hur omsorgen ses som en grund för trygghet och att tryggheten är en grund för att barnet ska kunna ta till sig undervisning som leder till ett lärande. Vad gäller begreppet Edu-care så har de visat sig att informanterna har kunskap om innebörden av detmen inte kopplat det till själva begreppet. Förskollärarnas uppfattning vad gäller omsorg är att det har ett tvådelat syfte, dels att tillgodose behov, dels att bry sig om. Vidare framkommer det att informanterna ser ett behov av att koppla lärande till omsorg vid rutinsituationer. Informanterna ser även en möjlighet att se barnens behov och önskningar genom att bry sig om barnet. Det framkommer också en rädsla hos informanterna att omsorgen skyms undan bakom lärandet i förskoleundervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)