Är användandet av IKT i fritidshemmet viktigt för elevernas utveckling? : Pedagogers beskrivningar om hur de arbetar med IKT i fritidshemmets verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

Sammanfattning: I dagens samhälle används Informations- och Kommunikationsteknik (IKT) på olika sätt och fritidshemmet ska följa med i utvecklingen av omvärlden. Fritidshemmet ska även utgå från elevernas behov och intressen. Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur pedagoger inom fritidshem använder IKT som verktyg för elevers meningsskapande, välbefinnande och utveckling i fritidshemmets verksamhet. Följande forskningsfrågor fokuseras: Hur beskriver pedagogerna vad elever gör med de digitala verktygen? Vilka faktorer beskriver pedagogerna som viktiga om IKT ska användas på fritidshem? Hur beskriver pedagogerna sin kompetens i att arbeta med IKT på fritidshem? Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet som har sitt ursprung i Lev Vygotskijs teorier gällande utveckling, språk och lärande. En etnografisk ansats samt en kvalitativ metod har valts och empirin är således inhämtad med hjälp av observation samt semistrukturerade intervjuer. Resultaten redovisas utefter våra tre forskningsfrågor. Resultaten grundar sig i empirin vilket samlades in genom observation och genom de semistrukturerade intervjuerna. Resultaten visar att pedagogernas intresse och tillgång till tid och digitala verktyg styr hur mycket de arbetar med IKT i verksamheten. Det framkommer även att surfplattan har fått en stor roll i dagens fritidshem eftersom den är smidig och lätt att bära med sig för att dokumentera och användandet har ökat markant de sista åren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)