Sociala medier som verktyg för vårdnadshavares insyn i fritidshemmet : Att synliggöra det pedagogiska arbetet via Instagram

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med utvecklingsarbetet var att öka vårdnadshavarnas möjlighet till insyn och inflytande i det vardagliga och pedagogiska arbetet på fritidshemmet. Detta genom att erbjuda ett komplement till den befintliga kommunikationen. Det genomfördes med hjälp av Instagram, i videoform, med tillhörande verbal beskrivning och bildtext. Texten innehöll de läroplansmål som var kopplade till fritidshemsaktiviteten. För att alla vårdnadshavare skulle ha möjlighet att ta del av innehållet sattes även en Instagramvägg upp i fritidshemmet där inläggen visades i pappersform. Utvecklingsarbetet utformades efter Rönnermans beskrivning av aktionsforskning och Kurt Lewins cykliska modell. Genom intervjuer och enkätundersökningar med vårdnadshavare i fritidshemmet framkom det att de hade bristande insyn i det pedagogiska arbetet i fritidshemmet. I den avslutande enkäten som gjordes i samband med utvecklingsarbetets slut framkom det att en stor andel vårdnadshavare hade fått en ökad insyn i det pedagogiska arbetet i fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)