Sökning: "Kollaborativ modekonsumtion"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Kollaborativ modekonsumtion.

  1. 1. Kollaborativ modekonsumtion : Vilken inverkan har fast fashion på konsumentens inställning till kläduthyrning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Agnes Jernqvist; Linn Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Collaborative fashion consumption - What influence does fast fashion have on consumer attitudes towards fashion rental services? Keywords in English copy from the thesis *: Collaborative; Kollaborativ modekonsumtion; Fast fashion; Kläduthyrning; Modeuthyrning; Zillennials; Överkonsumtion; Konsumtionsbeteende;

    Sammanfattning : Idag konsumeras en betydligt större mängd kläder än för ett decennium sedan, samtidigt som de inte används i samma utsträckning. Detta beteendemönster i samband med fast fashion-industrins upptakt resulterar i överkonsumtion, vilket fått omfattande konsekvenser för miljön. LÄS MER

  2. 2. Kollaborativ modekonsumtion - en miljömässigt hållbar konsumtionsmodell?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Saga Broberg; Christina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kollaborativ modekonsumtion är ett relativt nytt begrepp som har utvecklats i samband med att olika affärsmodeller för delningsekonomier vuxit fram. Utvecklingen av ny teknologi har möjliggjort för nya former av internetbaserade affärsmodeller att ta form. LÄS MER

  3. 3. "Jag tror att jag skulle kunna avvänja mig vid vikten av att äga": Kollaborativ modekonsumtion utifrån konsumentens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Frida Otteborn; Frida Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: “Jag tror att jag skulle kunna avvänja mig vid vikten av att äga” Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: KSMK65 Service management: Examensarbete för kandidatexamen, 15,0 hp, VT20 Författare: Frida Otteborn och Frida Jonsson Handledare: Eerika Saaristo Nyckelord: Kollaborativ konsumtion, Teorin om planerat beteende, konsumtionsbeteende, hyra kläder, fast fashion Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för den mening som kollaborativ modekonsumtion fyller samt hur konsumenters deltagande påverkas. Frågeställningar: Vilken mening fyller kollaborativ modekonsumtion för konsumenten? Hur påverkas konsumenters deltagande i kollaborativ modekonsumtion? Metod: Studien har tillämpat ett kvalitativt tillvägagångssätt och insamlingen av empirin har skett genom semistrukturerade intervjuer riktat till de som antingen har hyrt eller bytt kläder. LÄS MER