Sökning: "Lena Bäst"

Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade orden Lena Bäst.

  1. 11. Att appa eller inte appa - det är frågan : Gymnasieelevers användning av appar och annan pedagogisk teknologi - med fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Knutsson; Jannice Rahm; [2016]
    Nyckelord :Special education; reading disorder; writing disorder; educational technology; apps; motivation; Specialpedagogik; läs - och skrivsvårigheter; teknologiska verktyg; appar; motivation;

    Sammanfattning : Datorer till varje elev blir allt vanligare i gymnasieskolan. Med datorn följer oändliga möjligheter till undervisning och lärande men också många dilemman för lärare. Det finns ofta en övertro på att modern teknik ska ”fixa” dessa pedagogiska dilemman och att lärare med automatik ska veta hur tekniken ska användas. LÄS MER

  2. 12. En bra start? En studie om förskolepedagogers uppfattningar kring mottagandet av nyanlända barn och föräldrar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Boström; Jeanette K Johansson; [2015-04-28]
    Nyckelord :nyanländ; bemötande; interkulturell; monokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka och synliggöra några förskolepedagogers upp-fattningar om mottagandet av nyanlända barn och deras föräldrar i förskolan. Centrala frå-geställningar i studien var: hur anser pedagogerna att mottagandet av nyanlända barn och föräldrar bör se ut? Hur resonerar pedagogerna kring förskolans uppdrag som social och kulturell mötesplats? Vilka hinder samt möjligheter ser pedagogerna i verksamheten vad gäller mottagandet av nyanlända? Teori: Studien tar sin grund huvudsakligen i det interkulturella perspektivet, det sociokul-turella perspektivet samt det specialpedagogiska perspektivet med riktning åt relationella perspektivet, där betydelsen av omgivningsfaktorer och barnets totala situation framhålls (Rosenqvist, 2007). LÄS MER

  3. 13. Interbedömarreliabilitet och diagnostisk noggrannhet för tre kliniska tester vid subacromial smärta

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lena Ljungqvist; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syfte var att a) undersöka interbedömarreliabiliteten av testerna Neer sign (NS), Hawkins-Kennedy test (HKT) och Jobe test (JT), samt b) undersöka sambandet mellan resultatet vid NS, HKT och JT med resultatet vid muskuloskeletal ultraljudsundersökning hos patienter med subacromial smärta. Frågeställningarna var följande: Hur är interbedömarreliabiliteten för NS, HKT och JT? Vilken sensitivitet och specificitet har NS, HKT och JT som enskilda test respektive tillsammans i ett testbatteri för att diagnosticera subacromial smärta med muskuloskeletalt ultraljud som referensmetod? Hur väl samvarierar ett positivt impingementtest med ett onormalt lågt avstånd mellan humerus och acromion? Finns det någon skillnad av det acromiohumerala utrymmet (AHD) mellan personer med eller utan impingement i skuldran? Metod: 18 forskningspersoner (fp) med skulderbesvär (medelålder 54 år, besvärsduration median 2,25 mån) rekryterades konsekutivt. LÄS MER

  4. 14. Historiskt möte mellan lärare och elev i modern stil : En studie om två undervisningsformer för att ge eleverna bättre förutsättningar att lyckas

    Magister-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Aspgren; Sofie Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Lärstilar Undervisning Historiedidaktik Vuxenutbildning Utbildning Traditionellundervisning Lärstilsanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka skillnaden mellan två undervisningsformer, dessa undervisningsformer är lärstilsanpassad undervisning och traditionell undervisning. Undervisningsformerna ställs mot varandra i form av verktyg och hur eleverna upplever att någon av formerna är mer givande för dem samt om någon av undervisningsformerna ger en ökad elevaktivitet. LÄS MER

  5. 15. Fixering av luckor och dörrar i öppet läge

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lena Käselau; [2014]
    Nyckelord :Produktinnovation;

    Sammanfattning : Ztift AB befinner sig i det stadiet att utveckla företagets egen strategi inom branschen för olika lås- och fasthållningsmekanismer. Strategin går ut på att kunna erbjuda en eller flera produkter inom fyra olika områden som fasthåller en dörr eller lucka i öppet läge. LÄS MER