Sökning: "Undersökande arbete"

Visar resultat 21 - 25 av 254 uppsatser innehållade orden Undersökande arbete.

  1. 21. Den laborativa undervisningens påverkan i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Persson; Alice Andersson; [2023]
    Nyckelord :Erfarenhetsbaserat lärande; Grundskolan; Laborativt lärande; Naturkunskap; Pedagogiska strategier och Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt skriven med syftet att undersöka hur laborativ undervisning kombinerat med olika pedagogiska strategier kan främja lärandet inom de naturvetenskapliga ämnena för elever i åk F-3. För att besvara vår frågeställning genomfördes sökningar i databaserna Web of Science, Swepub, Libsearch och Ebsco. LÄS MER

  2. 22. Trimverktyg till robot för underhåll av elgator

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Amanda Dahlgren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Underhållet av kraftledningsgatorna är ett extremt viktigt arbete som behöver skötas på ett noggrant och effektivt sätt som bidrar till en fungerande infrastruktur. Det finns ca 800 tusen hektar el-gator i Sverige idag och dessa har visat sig vara ypperliga spridningskorridorer för rödlistade arter i Sverige så som fjärilar och andra pollinatörer. LÄS MER

  3. 23. Byggda förutsättningar för lek

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Alice Franzon; [2023]
    Nyckelord :Lekmiljö; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Detta är ett undersökande examensprojekt där jag vill översätta kunskap om goda lekmiljöer till fysisk form. I sökandet efter vad som definierar en god lekmiljö har jag formulerat följande frågeställning: ”Hur kan lekmiljöer gestaltas som samspelar med barns fantasi, uppmuntrar tankefrihet, är tillgänglig för alla barn och inte styrande i sin användning?” Jag har genomfört litteraturstudie och erfarenhetsstudie i form av minnen från min barndom. LÄS MER

  4. 24. Att skapa naturvetenskaplig mening i undersökande arbete : En exemplifiering av hur de didaktiska modellerna naturvetenskapliga kunskapsintressen och växelverkan kan hjälpa lärare att stötta lågstadieelevers naturvetenskapliga meningsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Fredrik Hedenberg; Linn Hedenskog; [2023]
    Nyckelord :chemistry; didactic models; inquiry; lower primary school; scientific meaning making; didaktiska modeller; kemi; lågstadiet; naturvetenskapligt meningsskapande; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att exemplifiera hur kombinationen av de didaktiska modellerna naturvetenskapliga kunskapsintressen och växelverkan, kan användas av lärare som stöd för att ge elever i årskurs 1–3 förutsättningar för att skapa naturvetenskaplig mening av kemiinnehållet i undersökande arbete. En didaktisk modellering har utförts, där vi har använt exemplifiering med inspiration av aktionsforskning som forskningsansats för att visa hur kombinationen av de didaktiska modellerna kan användas som stöd för att planera, genomföra och utvärdera undervisningen. LÄS MER

  5. 25. Ett undersökande arbete av yrkesrollen som bildlärare. Identitetsutveckling genom samtidskonst och porträttskapande med konstbaserade metoder

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malena Wallin; [2022-11-14]
    Nyckelord :Image didactic; visual art; representation of identity; art-based educational research.;

    Sammanfattning : The present study examines the professional role as an art teacher and how to work with identity development through art-based methods and contemporary art in visual art education. This work is also based on the authors identity development as a teacher educator, reflecting on the values and the mission of compulsory school, but also how values and the mission are experienced by two teacher students the author meets as a teacher educator. LÄS MER