Sökning: "Undersökande arbete"

Visar resultat 11 - 15 av 254 uppsatser innehållade orden Undersökande arbete.

  1. 11. Villaträdgårdens potential för en klimatsmart framtid : en glömd resurs i Sveriges hållbarhetsarbete?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Mille Jensen; [2023]
    Nyckelord :villaträdgård; trädgård; biologisk mångfald; ekosystem; ekosystemtjänster; klimatanpassning; klimat; kommuner; internet; hemsida;

    Sammanfattning : De privata trädgårdarna har stor potential att vara en aktiv och betydande aktör för att vi ska nå Sveriges hållbarhetsmål, genom att bidra med ekosystemtjänster. För att de privata villaträdgårdsägarna ska få den roll som behövs i det nationella hållbarhetsarbetet, så har ett antal faktorer definierats som avgörande. LÄS MER

  2. 12. Undersökande arbetssätt i matematik : En intervjustudie om gymnasielärares syn på undersökande aktiviteters möjligheter, förutsättningar och begränsningar

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lukas Fredriksson; Peter Ridemalm; [2023]
    Nyckelord :investigative approach; Swedish high school; mathematics education.; undersökande arbetssätt; gymnasieskola; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Undersökande arbetssätt ska enligt läroplanerna ingå i undervisningen i matematik för alla åldrar. Majoriteten av den forskning som lagts på undersökande arbetssätt har fokuserat på åldrar upp till grundskolans senare år. LÄS MER

  3. 13. Inte bara en byggkloss : En intervjustudie om lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Hjelmstedt; Alva Virén; [2023]
    Nyckelord :didaktik; matematikundervisning; laborativt material; konkret material; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre verksamma matematiklärare säger sig arbeta med laborativt material i matematikundervisningen, för årskurs 4–6, eftersom läraren har stor påverkan på utfallet av användandet av laborativt material för matematisk förståelse. Det är även av intresse att utifrån lärarnas yrkeskunskap och praktik belysa möjligheter och hinder i att använda laborativt material i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Wood Wood? Wood! - Sökandet efter träets plats i staden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Fabian Koppers; [2023]
    Nyckelord :Arkitektur; Trä; Träarkitektur; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett sökande efter träets plats i staden och tar avstamp i en kritik mot hur trä allt oftare blir en del av stadsbilden utan att varken som eget objekt utrycka en rik gestaltning eller harmonisera med den kontext av sten, puts och tegelhus som omger dem. Likt hur tegel efter modernismens avtagande intresse för materialet, genomgick en pånyttfödelse vilket resulterade i nya uttrycksformer som tegelexpressionism, krävs ett undersökande kring nya uttryck i trä. LÄS MER

  5. 15. Naturen som resurs inom matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur lärare F-3 uppfattar utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jennie Asplund; [2023]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; Utomhusmatematik; Utomhuspedagogik; Verklighetsnära arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur utomhusmatematik används av lärare i årskurs F-3. Sju intervjuer har genomförts med F-3 lärare för att ta reda på hur de uppfattar naturen som resurs i matematikundervisning samt vilka fördelar och nackdelar de anser finns med utomhusmatematik. LÄS MER